2019-01-06 20:06Pressmeddelande

Nu äntligen … Familjecentralen invigs i Torsby

Välkommen till invigningen av Familjecentralen TorsbyVälkommen till invigningen av Familjecentralen Torsby

Välkommen till invigningen av Familjecentralen Torsby torsdagen den 10 januari kl. 10-14! Familjecentralen finns numera i de nya lokalerna på Lasarettsvägen 8 i anslutning på till vårdcentralen vid Torsby Sjukhus.

Kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen och kommundirektör Thomas Stjerndorff Torsby kommun samt Börje Ehinger och Marianne Utterdahl från Region Värmland kommer att vara med vid invigningen och underteckna samverkansavtalet.

Efter många års väntan är bygget av Torsbys familjecentral klar och nu är vi i mål med att få en fullvärdig familjecentral med samordnade och samlokaliserade enheter för mödrahälsovård, barnhälsovård, öppen förskola och förebyggande socialtjänst under samma tak. Verksamheten drivs gemensamt av Torsby kommun och Region Värmland.

• Vi ser mycket fram emot att äntligen bli en fullvärdig familjecentral med alla verksamheter under ett och samma tak, säger projektledare Eva-Lena Ueltzhöfer

På familjecentralen arbetar flera olika yrkeskategorier (barnmorskor, BVC-sköterskor, förskollärare och socionom) tillsammans kring barnfamiljen. Förutom dessa yrkeskategorier kommer även läkare, familjerådgivning, mödra-barnhälsovårdspsykolog och logoped att finnas viss tid i familjecentralens lokaler.

Familjecentralen kommer att erbjuda mödra- och barnhälsovård, babycafé 0-1 år, öppen förskola 0-6 år, spädbarnsmassage, föräldragrupper och olika former av föräldrastöd samt fastställande av faderskap på ett och samma ställe.

• Att vara samlokaliserade i en familjecentral innebär att vi kan erbjuda de familjer vi möter ett mer lättillgängligt stöd och ökar möjligheten till tvärprofessionellt samarbete kring barnfamiljer, säger Eva-Lena.

Programmet under invigningsdagen

• Barn och personal från förskolan Skogsbacken kommer och sjunger

• Aktiviteter och överraskningar till barnen

• Pippi Långstrump kommer på besök

• Vi bjuder på tårta

Vill ni veta mer?

Kontakta Eva-Lena Ueltzhöfer, projektledare/socionom familjecentralen
070-254 87 56, eva-lena.ueltzhofer@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Bara några timmars restid till Oslo och flygförbindelser med Stockholm-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.