2024-05-13 09:20Pressmeddelande

Med sikte på framtiden: Elever från Frykenskolan på företagsbesök under veckan

Ungdomar från årskurs 8 visas runt i Torverks lokaler.

Den här veckan är det dags för årets upplaga av de uppskattade Framtidsdagarna för Frykenskolan i Torsby kommun. Tisdag 14 maj och torsdag 16 maj kommer elever från årskurs 8 på Frykenskolan i Torsby tillsammans med elever från IM-programmet på Stjerneskolan, lärare och näringslivsbolaget Torsby Utveckling AB att vara ute på två inspirerande framtidsdagar. Dagarna innehåller åtta studiebesök hos privata företag och offentliga verksamheter i centrala Torsby.

Företagsbesök inom olika branscher

Elevernas företagsbesök ger dem en inblick i olika verksamheter och yrken. Genom dessa besök strävar både näringslivet och skolan efter att öppna upp för nya yrkesmöjligheter inför elevernas kommande gymnasieval, samtidigt som de belyser det aktuella behovet av arbetskraft inom flera branscher. Under besöken får eleverna se vilka yrken som är efterfrågade och vilka kunskaper som är fördelaktiga i de olika företagen och verksamheterna. Detta ger dem chansen att bekanta sig med skiftande arbetsuppgifter och få en djupare förståelse för den lokala arbetsmarknaden.

Studiebesök kommer ske på följande arbetsplatser/verksamheter:
• Moelven Ransby Notnäs AB, avd. Notnäs
• Moelven Byggmodul AB
• Torsby Sjukhus
• Vestre Production AB
• Räddningstjänsten
• Note Torsby AB
• Torverk Industrial Doors AB
• ICA Supermarket Toria

– Framtidsdagarna är viktig del i utbildningen och för gymnasievalet. Att få se en verklig arbetsplats på nära håll och höra inspirerande anställda berätta om sina yrken ger eleverna insyn och kunskap som kan vara avgörande när de ska välja program på gymnasiet, säger studie- och yrkesvägledare Lena Rattfelt.

Arrangörer

Framtidsdagarna arrangeras av Torsby kommun tillsammans med näringslivsbolaget Torsby Utveckling AB, TUAB, i samarbete med det privata och offentliga näringslivet.

Press och media är välkomna

Vi hälsar press och media välkomna att delta på Framtidsdagarna eller valda delar av arrangemanget, och ber er i så fall kontakta Bente Andreasson, arbetsmarknadsstrateg på Tuab, för att boka in ert deltagande utifrån era önskemål.

För mer information och anmälan för att delta på företagsbesöken, kontakta:
Bente Andreasson, arbetsmarknadsstrateg, TUAB
E-post: bente.andreasson@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

Arbetsmarknadsstrateg
Bente Andreasson