2019-12-10 09:07Pressmeddelande

Maria Norbäck och Alma Johannesson är årets kulturstipendiater

Ett collage med porträttbilder av Maria Norbäck och Alma Johannesson.Maria Norbäck och Alma Johannesson är 2019 års kulturstipendiater i Torsby kommun.

Nu står det klart vilka som får 2019 års kulturstipendier i Torsby kommun:
Ungdomskulturstipendiet går till Alma Johannesson, film.
Kulturstipendiet går till Maria Norbäck, konst.

Motivering Alma Johannesson:
"Med en väl utvecklad blick för det filmiska berättandet fångar Alma Johannesson betraktaren och förmedlar på ett medvetet, konstnärligt och effektfullt sätt sitt budskap i filmen Du väljer.  Det ska bli intressant att följa hennes fortsatta utveckling med kameran som verktyg."

Alma Johannesson, 17 år, från Torsby, studerar estetiska programmet på gymnasiet i Karlstad. Hon har i flera år deltagit i olika filmsatsningar och i år vann Alma den värmländska kortfilmsfestival Filmörnen med filmen Du väljer. Den var även Värmlands bidrag på Novemberfestivalen - arena för ung svensk film.
Här kan du se filmen: https://vimeo.com/358780150

Motivering Maria Norbäck:
”Med kunskap, glädje och kreativitet inspirerar Maria Norbäck både elever och konstnärsvänner. Maria äger en stark drivkraft och arbetar ständigt för att utveckla sitt skapande genom att utforska varierande uttryck och tekniker.”

Maria Norbäck är bildlärare på Frykenskolan i Torsby och konstnär. Med sitt engagemang för kreativa möten tillför Maria energi både i klassrummet, i sitt konstnärskap och i sitt ideella arbete. Bildsalen på skolan är ett rum som fylls av skapande verksamhet, både dag och kväll, av både unga och gamla, nybörjare, amatörer och konstnärskollegor.

Stipendierna delas ut i samband med kommunfullmäktiges sammanträde, måndag den 16 december 2019 kl. 18.00 i Stjerneskolans matsal, Torsby.

För mer information kontakta:

Annika Wredenberg, kulturchef 070-180 44 79, annika.wredenberg@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

biblioteksassistent och kultursamordnare, Torsby kommun
Maria Ivansson