2022-03-14 07:59Pressmeddelande

Lanthandel + skidanläggning = sant

Butik med självbetjäning

En ny butik har öppnat på Hovfjällets topp i Torsby. Den är dessutom alltid öppen, dygnet runt alla dagar i veckan. Under de veckor som återstår av årets skidsäsong testar Hovfjället helt ny digital teknik som innebär att man kan stärka skiddestinationen inför framtiden. Ett samarbete som möjliggörs av lanthandeln Nordvärmlands Livs i Ambjörby, skidanläggningen Hovfjället och Torsby kommun.

- Vi diskuterar mycket kring hur vi kan både förbättra och förenkla kundupplevelsen. Det var väl där någonstans som vi kom fram till att alltid vara tillgängliga är den optimala servicen för besökarna. Och nu är vi här, säger Hovfjällets VD Johan Larson.

Genom ett samarbete med Nordvärmlands Livs i Ambjörby har den obemannade butiken kunnat starta. Det nya samarbetet innebär att lanthandeln kan bredda sin verksamhet. Sedan flera år har Nordvärmlands Livs varje vecka utkörning av dagligvaror till äldre året-runt-boende i området. Från och med nu lastas varubilen även med dagligvaror till den nya obemannade filialen på fjällets topp som får namnet ”Hovfjällets Livs”.

- Det är dessutom extra kul att vi i den relativt lilla lanthandeln, åtminstone vad jag känner till, är bland de absolut första som tar det här ganska stora steget mot en digital mycket spännande verksamhetsutveckling, konstaterar Torbjörn Persson på Nordvärmlands Livs.

Vare sig tobak eller alkohol får säljas i obemannade butiker, men det är inte heller de inköpen som Hovfjällets Livs önskar att erbjuda i den här servicen. Målsättningen är att gästen ska kunna köpa och få tillgång till de nödvändigaste varorna på ett smidigt sätt oavsett vilken veckodag och tid på dygnet som de behöver det och därmed underlätta och förbättra semesterupplevelsen.

Genom Torsby kommuns digitaliseringsprojekt ”Com3” har Hovfjället och Nordvärmlands Livs fått hjälp med att hitta rätt teknik. Projektledare André Liljemark förklarar att en vanlig mobiltelefon är allt som behövs. Som kund loggar du in i butiken med ditt Bank-Id, plockar dina varor i en kundkorg, scannar streckkoderna och betalar med swish. Den lilla butiken har kameraövervakning. Många kunder är ju redan vana vid obemannade kassor och självscanning, så den största förändringen är nog bara att du ska identifiera dig för att få tillgång till butiken menar André.

Här går entreprenörskap och modernisering hand i hand och skapar möjligheter till en mycket intressant utveckling.

Kontakt:

Johan Larson, VD, Hovfjället
tfn +46 19-295570
johan@hovfjallet.se

Torbjörn Persson, Nordvärmlands Livs
tfn 070-2422600

André Liljemark, Projektledare Com3, Torsby kommun
tfn 070-0973937
andre.liljemark@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.