2019-03-22 13:00Pressmeddelande

Lanthandel Adventure- nu presenteras idéerna

Projektledarna Ingela Bönström Brusgård och Elisabet Olsson Ingela Bönström Brusgård och Elisabet Olsson är båda projektledare för "Servicepunkter i nöd och lust" i Torsby kommun.

Lanthandel Adventure- nu presenteras idéerna

På torsdag den 28 mars kommer en grupp studenter från Karlstads universitet till Trsoby för att presentera sina förslag och idéer på hur de tycker man skulle kunna utveckla besöksnäringen på landsbygden, här i Torsby.

Välkommen att höra deras presentationer, och träffa vinnargruppen! För en grupp av studenterna kommer att utses som “vinnare”, den grupp som anses ha de mest användbara idéerna.

Det är ett uppdrag de fått av Torsby kommun och är samtidigt en del av deras kurs “Företagande inom turism” på Turismprogrammet på universitetet. Kursen är på 7,5 högskolepoäng.

Studien (som för övrigt kallas “Lanthandel Adventure”) är en aktivitet i ett projekt som kommunen driver, det heter “Servicepunkter i nöd och lust”. Målet med projektet är att stärka och utveckla den grundläggande servicen på landsbygden och det gör man på flera sätt, studien är ett av dem. Projektet ska också bidra till att stärka kopplingen mellan lanthandlarna och den viktiga besöksnäringen. Projektet pågår från augusti 2018-december 2020.

- Vi vill ha in nya idéer om hur man kan utveckla turismen på landsbygden, säger projektledare Ingela Bönström Brusgård. Det är alltid en risk att man tänker i samma hjulspår som man alltid har gjort, därför ville vi ta hjälp av ungdomar, studenter som kan se med nya fräscha ögon på utvecklingsmöjligheter.

I början av kursen var studenterna på besök runt om i Torsby kommun och har bland annat träffat lanthandlare i Klarälvdalen. Sedan har man hemma på universitetet arbetat med frågan och nu strax är det dags för final.

På torsdag kommer de alla, inklusive kursledaren Svante Karlsson, docent i kulturgeografi vid Karlstads universitet, och redovisar sitt arbete.

En jury bestående av representant från kommunen, från företagarna och turismen har fått en förhandstitt på rapporterna och kommer att ha valt ut en vinnare som kan koras efter att alla presenterat sina förslag.

- Världen rullar på, det är förnämligt att få in idéer från personer som lärt sig det senaste inom turism- och landsbygdsutveckling, säger projektledare Elisabet Olsson. Att vi får till oss sådant som kanske ingen har tänkt på förut, ska bli spännande. Men vi vill inte ersätta det gamla, utan tillföra något nytt! Studenterna är framtidens kunder/turister och hur tänker de?

- Vi ser verkligen fram emot att få ta del av studenternas arbete.

Media är välkommen till Prostgårdslagårn under dagen den 28 mars. Start för dagen är kl. 10. På eftermiddagen kl. 12.30-14.20 presenterar grupperna sina rapporter och från kl. 14.30 är det prisutdelning och mingel med snittar och (alkoholfritt) bubbel.

Se vidare i bifogat program.

Vill ni veta mer om projektet Servicepunkter i nöd och lus? Gå in på www.torsby.se/projektservicepunkter

Ingela Bönström Brusgård, projektledare. Mobil: 076-801 61 75
Elisabet Olsson, projektledare. Telefon:  0560-160 08

Finansiering

Projektet “Servicepunkter i nöd och lust”, delfinansieras av Europeiska jordbruksfonden för Landsbygdsutveckling, genom vilken Tillväxtverket stödjer projekt för att utveckla lokal service.

------------

Inbjudan till Lanthandel Adventure

Plats: Prostgårdsladugården, Torsby

Datum: Torsdag den 28 mars 2019

Hur kan man utveckla turismen på landsbygden. Nya friska idéer från studenter på Karlstad universitet. En jury kommer att utse mest användbara idé.

10:00 – 10:45   Samling och välkomstfika

10:45 - 11:00   Anna-Lena Carlsson, kommunalråd i Torsby, hälsar välkommen.

11:00 - 11:30   Svante Karlsson, docent kulturgeografi KAU – kursledare ”Företagande inom turism”

11:30 - 12:30   Lunch

12:30 - 14:20   Presentationer av grupparbeten. (Allmänheten välkommen)

14:30 – 15:30   Prisutdelning och skåla i Pommac.

Välkomna!

Projekt: Servicepunkter i Nöd och Lust

Anmälan:

Ingela Bönström Brusgård: 076-801 61 75 e-post:  ingela.bonstrom.brusgard@torsby.se

eller Elisabet Olsson: 0560-160 08 e-post: elisabet.olsson@torsby.se

Vi vill ha din anmälan senast måndag den 25 mars så vi kan boka fika och lunch.

Glöm inte meddela oss om eventuella matallergier.

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,5 miljoner gästnätter i kommunen varje år.