2022-06-20 05:00Pressmeddelande

Invigning servicebutik i Vitsand

Vitsands livs

Media och allmänhet hälsas välkomna till Asped centrum i Vitsand, onsdag 22 juni kl 15.00 då den nya servicebutiken invigs av Peter Jonsson, kommunalråd Torsby kommun.

Alltsedan lanthandeln i Vitsand stängde för flera år sedan, har Brockensjöarnas byalag arbetat för att finna en lösning till en servicebutik för Vitsandsborna. Genom ett EU-projekt i Torsby kommun har nu byalaget fått möjlighet att att installera en digital lösning som innebär att en obemannad servicebutik kan öppna. Butiken är alltid öppen, dygnet runt, alla dagar i veckan!

Samverkan leder till förbättrad service

- Målsättningen är att underlätta och förbättra servicen för både boende och besökare i Vitsand, säger Peter Stolpe, Brockensjöarnas byalag. Kunden ska kunna köpa och få tillgång till de nödvändigaste varorna på ett smidigt sätt oavsett vilken veckodag och tid på dygnet som de behöver det.

Butiken kan starta genom ett samarbete med Nordvärmlands Livs i Ambjörby.  Det nya samarbetet innebär att lanthandeln kan bredda sin verksamhet. Sedan flera år har Nordvärmlands Livs varje vecka utkörning av dagligvaror till äldre åretruntboende i området. Från och med nu lastas varubilen även med dagligvaror till sina två digitala filialer: den nya obemannade filialen i Vitsand samt, under skidsäsong, även till filialen på Hovfjällets topp. Det känns väldigt bra att vi i den relativt lilla lanthandeln ligger i framkant och tar stora stege i en mycket spännande verksamhetsutveckling, konstaterar Torbjörn Persson på Nordvärmlands Livs.

Digitalt projekt

Genom digitaliseringsprojekt ”Com3” har Torsby kommun kunnat hjälpa till att hitta och installera rätt teknik. Projektledare André Liljemark förklarar att en vanlig mobiltelefon är allt som behövs. Som kund loggar du in i butiken med ditt Bank-Id, plockar dina varor i en kundkorg, scannar streckkoderna och betalar med swish. Servicebutiken har kameraövervakning. Många kunder är ju redan vana vid obemannade kassor och självscanning, så den största förändringen är nog bara att du ska identifiera dig för att få tillgång till butiken menar André.

Kontaktpersoner:

Torsby kommun
André Liljemark tel 073 097 39 37

Brockensjöarnas byalag
Peter Stolpe tel 070 311 93 05
Sören Olsson tel 070 322 86 20

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.