2023-11-27 07:10Pressmeddelande

Invigning av interaktiv bänk den 3 december i Torsby centrum

Den interaktiva bänken i Torsby centrum.

- En unik kulturell mötesplats

I samband med Skyltsöndagen den 3:e december har Torsby kommun glädjen att inviga en interaktiv bänk vid gång- och cykeltunneln Gunnar Ehnes tunnel i Torsby centrum. Den interaktiva bänken, som har fått sitt namn efter den kände värmlandsförfattaren Gunnar Ehne, kommer att erbjuda en unik kulturell upplevelse för invånare och besökare i området.

Sätt dig ned och låt dig omslutas av Gunnar Ehnes poesi medan du lyssnar på inlästa dikter av den hyllade författaren. Tekniken som används för den interaktiva bänken liknar den vid Muskibron mellan Herrgårdsparken och Östmarksvägen och erbjuder en modern och engagerande möjlighet att ta del av litterära verk på ett interaktivt sätt.

- Den interaktiva bänken vid Gunnar Ehnes tunnel är verkligen en positiv satsning för Torsby, säger André Liljemark, Näringslivsutvecklare Torsby kommun. Den skapar inte bara en unik kulturell atmosfär där invånare och besökare kan njuta av Gunnar Ehnes dikter, utan den fungerar också som en mötesplats som stimulerar handel och skapar en livligare stadskärna. Tekniken bakom bänken ger en modern och nytänkande upplevelse, vilket bidrar till att göra Torsby till en ännu mer attraktiv destination.

Evelina Nilsson, kulturchef Torsby kommun, är särskilt positiv över den nya satsningen:
- Investeringar i nyskapande projekt är av stor betydelse, inte bara för att bevara vårt kulturella arv, utan också för att stimulera nyfikenhet och skapa en dynamisk stadskärna där handel och kreativitet blomstrar. Satsningar som den interaktiva bänken vid Gunnar Ehnes tunnel för samman teknik och kultur på ett innovativt sätt och skapar en plats för reflektion och njutning av litterära verk samtidigt som det också främjar en öppenhet för kulturella uttryck.

Projektet med den interaktiva bänken är ett samarbete mellan iTorsby och Torsby kommun med stöd från Sparbanksstiftelsen Alfa.

Invigningsceremonin kommer att äga rum den 3 december klockan 13.00 vid bänken strax intill gång- och cykeltunneln Gunnar Ehnes tunnel i Torsby centrum. Vi välkomnar alla att delta och uppleva det spännande mötet mellan teknik och kultur.

För mer information, vänligen kontakta:

André Liljemark
Näringslivsutvecklare Torsby kommun
E-post: andre.liljemark@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

Relaterad media