2022-09-23 11:12Pressmeddelande

Framtidsdagar för elever i Torsby kommun

Bild från Kvistbergskolan

Nu är det dags för "framtidsdagar” för elever i Torsby kommun. 26-27 september kommer elever från åk 8 och 9 på Kvistbergsskolan tillsammans med lärare att vara med på två intensiva och inspirerande framtidsdagar, med många studiebesök hos privata företag och offentliga verksamheter.

Företagsbesök inom olika branscher
Eleverna kommer att göra flera företagsbesök för att få en inblick i verksamheten och yrken. Bland annat blir det besök på Moelven Ransbysågen, Näckåns Energi, Fryksdalens Sparbank, Ambulanssjukvården och Polisen. Företagen och verksamheterna kommer att berätta om sina yrken och ungdomarna kommer få möjlighet att lära mer om den lokala arbetsmarknaden. Studiebesök kommer ske hos:

• Moelven Ransbysågen
  • Ransby åkeri
  • Nygrens skogstransporter
  • Fryksdalens Sparbank
  • Ambulanssjukvården och Polisen i Likenäs
  • Näckåns energi
  • EuroCash - Långflon shoppingcenter
  • Gottebiten – Långflon shoppingcenter
  • Sportringen – Långflon shoppingcenter
  • Restaurang Utsikten – Långflon shoppingcenter

Arrangörer
Dagarna arrangeras av Torsby kommun tillsammans med näringslivsbolaget Torsby Utveckling AB, TUAB, i samarbete med projektet Utvecklingskontor Västra Värmland, det privata och offentliga näringslivet.

Media välkommen med på företagsbesöken
Om media önskar göra reportage under framtidsdagarna, delta vid något företagsbesök eller på annat sätt uppmärksamma satsningen, är ni välkomna till det. Vi ber er i så fall kontakta Ingela Bönström Brusgård, näringslivsutvecklare Tuab eller Bente Andreasson, arbetsmarknadsstrateg, Tuab för att boka in lämplig dag och tid.

Mer information
Ingela Bönström Brusgård, näringslivsutvecklare TUAB, ingela.bonstrom.brusgard@torsby.se, 076-801 61 75

Bente Andreasson, arbetsmarknadsstrateg, TUAB
bente.andreasson@torsby.se, 070-255 52 87

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.