2022-10-04 12:10Pressmeddelande

Bovilgården får Torsby kommuns turismpris 2022

Bild på huset Utanför konst- och kulturgården Bovilgården

Turismpriset delades ut i samband med Visit Torsbys besöksnäringsträff i september och har delats ut årligen de senaste fyra åren. Bovilgården får priset 2022 med motiveringen:

”Konst- och kulturgården har under många år varit och är ett uppskattat besöksmål i kommunen. Med en personlig prägel och kunskap förmedlas berättelsen om konstnären Bo Vilsons livsgärning. Ett stort ideellt engagemang hos Bovilgårdens vänner öppnar upp för nytänkande utställningar på nationell nivå. Med en fot i historien och med blick för framtiden samlas kraften och skapar en upplevelse för både stora och små”

Fakta om Bovilgården och Bo Vilson:

Bo Vilson (1910-1949), tecknarsignaturen BOVIL, var en av sin samtids ledande bildskapare. Som tecknare för den breda allmänheten i press, böcker och reklam medverkade BOVIL till att utforma 30- och 40-talens bildspråk. I hans stora bildproduktion återspeglas visuellt en svensk kulturepok. Han skapade bilder inom de flesta genrer alltifrån mode-, film-, musik- och industrireklam till roman- och novellillustration, målarböcker, julkort, äventyrs- och sagoböcker.

Bovilgården i Utterbyn strax utanför Torsby är Bo Vilsons hem och ateljé och gården är nu en konst- och kulturgård öppen för besökare. I galleriet visas samtida utställningar och årets utställare är Peter Bergting och Johan Egerkrans. Årets utställning pågår till 9 oktober.

Bovilgårdens vänner är en ideell förening som bildades i mars 2009 och föreningens roll är att arrangera utställningar, i första hand med serietecknare och illustratörer, föredrag, musikaftnar och diskussionsträffar i Bovils anda. Bo Vilson var starkt engagerad i människans ödesfrågor som miljö, framtid och livsfrågor.

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.

destinationsutvecklare, Torsby kommun
Emelie Röjeskog