2020-05-05 08:09Pressmeddelande

Annorlunda studentexamen på Stjerneskolan

I år kommer skolavslutningen och firandet av studentexamen på Stjerneskolan att se annorlunda ut mot vad traditionen är.

Ingen vill medverka till ökad smittspridning som kan drabba våra medmänniskor och då måste vi alla hjälpas åt att ta det ansvaret.

Även om det blir en annorlunda student hoppas vi kunna forma den så att den kan bli så minnesvärd som möjligt utifrån omständigheterna.

Så planeras studentexamen 2020

• Eleverna kommer att samlas klass eller gruppvis och få sina betyg.
  • Utspring klassvis eller gruppvis och vid olika tidpunkter.
  • Varje student får ha med max två anhöriga utanför respektive utgång vid angiven plats.
  • För att undvika stora folksamlingar ombeds man att lämna skolområdet innan nästa utspring.
  • Exakta tider och scheman för utsläpp kommer inom kort.

För åk 1 och 2 kommer ingen speciell avslutning att arrangeras eftersom undervisningen sker på distans.

Vi följer myndigheternas rekommendationer

Regeringen har i och med coronakrisen tidigare beslutat om förbud mot sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare.

Den 28 april bestämde Folkhälsomyndigheten att skolor inte ska hålla större ceremonier, samlingar, eller parader för hela skolan. Folkhälsomyndigheten har också bett Transportstyrelsen ta bort det undantag som i normala fall tillåter fester på lastbilsflak vid studenten. Om så sker kan alltså polisen ingripa om det ändå skulle göras.

Vi följer myndighetens riktlinjer och ber alla att respektera dessa anvisningar.

Kontaktperson: Anders Larsson, rektor på Stjerneskolan. Telefon: 0560-163 03. Mobiltelefon: 070-696 87 26.  E-post: anders.larsson@torsby.se

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.