2023-05-31 21:38Pressmeddelande

André Liljemark, Torsby – delad andra plats Årets centrumutvecklare

Finalister Årets centrumutvecklare. Svenska Stadskärnors ÅrskonferensSvenska Stadskärnors Årskonferens i Helsingborg. Emelie Höglander från Vännäs kommun, Lisa Thörn från Uppsala (vinnare Årets centrumutvecklare) och André Liljemark från Torsby kommun.

Under Svenska Stadskärnors årskonferens i Helsingborg den 31 maj utsågs vinnaren av årets centrumutvecklare och utmärkelsen gick till Lisa Thörn från Uppsala. André Liljemark, Torsby kommun kom på delad andra plats tillsammans med Emelie Höglander, Vännäs kommun.

– Jag är väldigt glad och ödmjuk över att vara en av finalisterna, i konkurrens av många duktiga centrumutvecklare som alla gör fantastiskt bra arbete runt om i Sverige, säger André Liljemark.

Brinnande engagemang

- Vi gratulerar André Liljemark till en andra plats och är stolta över hans insatser, säger Thomas Stjerndorff, kommundirektör Torsby kommun. André är en kreativ eldsjäl som hela tiden ser nya möjligheter till utveckling genom att lyfta in nya trender i det alltid pågående arbetet med att utveckla Torsby kommun till en attraktiv plats för boende och besökare.

Långsiktig platsutveckling

Torsby kommun har under 20 år arbetat brett med plats- och handelsutveckling, bland annat med service, varuförsörjning och stöd till butiker på landsbygden. Arbetet innebär återkommande dialogmöten, målgruppsundersökningar, medborgarenkäter, analyser med mera. För att hela kommunen ska må bra och skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt, krävs en levande landsbygd och en trivsam centralort som erbjuder bra service och utbud för lokalbefolkningen likväl besökare och turister.  - Detta är ett arbete som sträcker sig över hela kommunen och involverar alla handelsföretag, säger Eva Larsson, näringslivschef Torsby kommun. Det är fantastiskt roligt att arbetet uppmärksammas och synliggörs genom att André blev en av finalisterna av denna fina utmärkelse!

Samverkan och engagemang

I arbetet med plats- och handelsutveckling har Torsby kommun ett nära samarbete med näringslivsföreningen iTorsby som grundades i december 2017 genom BID-projektet ”Centrumutveckling i Torsby kommun”. Eva Larsson konstaterar att projektet hjälpte kommunen att hitta nya vägar att samarbeta och använda tillgängliga resurser på ett effektivare sätt. Genom samverkan kan fastighetsägare, det privata näringslivet och kommunen med gemensamma krafter stärka Torsbys affärsverksamheter och attraktion. - Det är mycket tack vare Andrés ledarförmåga och brinnande engagemang som vi har ett väl fungerande samarbete mellan det privata näringslivet, det ideella föreningslivet och den offentliga sektorn. - Samverkan skapar förutsättningar för att hela kommunen ska må bra och ha fortsatt tillväxt, avslutar Eva Larsson.

Information om utmärkelsen

Utmärkelsen Årets Centrumutvecklare instiftades av föreningen Sveriges Centrumutvecklare år 2012 och tilldelas en person som på ett framgångsrikt sätt genomfört en utvecklingsprocess, projekt, en kampanj eller ett arbete inom ramen för centrumutveckling i stadskärna, handelsplats eller köpcentrum.

Kontakt:
André Liljemark, näringslivsutvecklare Torsby kommun, e-post: andre.liljemark@torsby.se, tfn: 073-097 39 37

Eva Larsson, näringslivschef Torsby kommun, e-post: eva.larsson@torsby.se, tfn: 070-212 54 57

Thomas Stjerndorff, kommundirektör Torsby kommun, e-post: thomas.stjerndorff@torsby.se, tfn: 070-344 45 67

Om Torsby kommun

Torsby kommun i Värmland ger dig stora möjligheter till en rik fritid hela året. Här kan du bo bra till en rimlig kostnad och det är nära till naturen. Det är två timmar till Oslo och flygförbindelser med hela världen. På plats i kommunen finns Torsby flygplats som har två avgångar per dag Torsby-Arlanda. Vi är 11 000 invånare i kommunen, 1 700 företag och vi har ca 1,2 miljoner gästnätter i kommunen varje år.