2023-02-21 13:25Pressmeddelande

Polarn O. Pyret växlar upp framgångsrik second hand-tjänst - omfattar nu hela sortimentet

Under 2020 lanserade Polarn O. Pyret sin second hand-tjänst, PO.P Second Hand, i alla nordiska butiker. Till en början fokuserade tjänsten på ytterkläder vilket snabbt kom att bli en populär kategori och sedan dess har utbudet utökats successivt. Nu växlar Polarn O. Pyret upp och låter tjänsten omfatta alla* kategorier av kläder.

Sedan starten av PO.P Second Hand har Polarn O. Pyret gjort kundundersökningar för att kartlägga köpbeteendet av second hand-kläder. I den senaste undersökningen syns tydliga förändringar i hur kunderna konsumerar, bland annat svarar 78 % av Polarn O. Pyrets kunder att de köper second hand-kläder till sina barn. Detta är en ökning med 13 % sedan förra året och är mer än vad bolaget någonsin sett tidigare. Att låta plaggen bäras, ärvas och säljas vidare går även i linje med Polarn O. Pyrets hållbarhetsmål att varje plagg ska vara över generationer – minst tre barn i varje plagg.

Den kategori som ökar mest är babykläder men allt fler köper även vardagskläder till de större barnen, ofta via externa andrahandsmarknader. Enligt Traderas senaste rapport Circular Brands 2022 är Polarn O. Pyret det mest sålda barnklädesvarumärket på plattformen med över 96 000 sålda plagg under 2022.

Klädindustrin är en av de industrier som påverkar vårt klimat mest och varje år slängs 15 kg textil per person i Europa.

– Vi vet alla vid det här laget att klädindustrin påverkar miljön enormt. Det bästa vi kan göra är att använda de plagg vi har längre, genom att laga, ärva och köpa second hand. Att vi förra året sålde hela 48 000 begagnade plagg via våra butiker är helt fantastiskt. Det är en ökning med 370 % jämfört med föregående år. Att vi dessutom är störst på Tradera visar att vi både gör kvalitetskläder, och har ett sortiment som håller över tid, säger Johan Munck, vd på Polarn O. Pyret.

Det går nu att köpa och lämna in alla* typer av begagnade Polarn O. Pyret-plagg i de nordiska butikerna.

Så här funkar det:
1. Kunden lämnar in sina hela och rena, begagnade Polarn O. Pyret-plagg i valfri butik.
2. Butiken värderar plagget baserat på skick.
3. Kunden får ersättning baserat på skick direkt i form av värdecheck.
4. Polarn O. Pyret-butiken tar fullt ansvar och säljer de begagnade plaggen.

*Gäller ej accessoarer, strumpor, underkläder och badkläder.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra kläder som låter barn vara barn. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige, och säljs på flera marknader världen över. Vi gör kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. För mer information gå in på www.polarnopyret.se