2024-04-09 06:00Pressmeddelande

Polarn O. Pyret utser Sara Sjöberg till ny VD

Sara Sjöberg och Johan Munck TIllträdande VD Sara Sjöberg och nuvarnade VD Johan Munck

Styrelsen för det ikoniska barnklädesmärket Polarn O. Pyret (PO.P) är glada att tillkännage utnämningen av Sara Sjöberg som den tillträdande verkställande direktören.

Sara Sjöberg kliver in i denna roll med en rik erfarenhet av digital och omnichannel-kommersiell strategisk driftbakgrund från H&M Group, ICA och Accenture. Hon är för närvarande Head of Omni Marketing and Digital Sales at H&M Group for South Europe, där hon har byggt upp organisationen för Customer Activation och Marknadsföring.

Med sin passion för starka hållbara företag, strävar Procuritas att stödja, utveckla och accelerera PO.Ps fortsatta digitalisering av sin omnichannel-verksamhet. Vi är glada att välkomna ombord Sara Sjöberg, vars erfarenhet och vision vi tror är idealisk för att leda PO.Ps skickliga team framåt. Detta byte återspeglar vårt förtroende för varumärkets ambitiösa resa inom förändringsarbetet för att skapa en mer hållbar och kvalitetsdriven textilindustri.

För styrelsens räkning vill jag tacka Johan Munck för hans stabila ledarskap genom de tuffaste tiderna inklusive pandemin, företagsrekonstruktion och övergången till nytt ägande. Under hans ledning har PO.P blivit ett starkare bolag, med förbättrade produkterbjudanden, rekordväxande försäljning och prisbelönta utmärkelser för sina hållbarhetsinsatser,  säger Johan Conradsson, Co-Managing Partner på Procuritas

Sara efterträder Johan Munck som kommer att avgå som VD för PO.P när Sara har tillträtt, senast den 1 september 2024. Detta är en planerad övergång av styrelsen och den avgående VD:n.

Jag ser fram emot att arbeta med teamet på PO.P och Procuritas för att utveckla marknaden för högkvalitativa barnkläder i en snabbt föränderlig detaljhandelsmiljö, samt att växa företagets internationella fotavtryck och varumärkesbyggande, kommenterar Sara Sjöberg, tillträdande VD för PO.P.

Det har varit ett enormt privilegium att få leda PO.P tillsammans med vårt team av enastående ”Polare”. Vi har navigerat genom fyra år av betydande utmaningar och framgångar vilket jag vill tacka alla för. När jag nu förbereder mig för att kliva av denna resa, förblir mitt numera randiga hjärta med detta otroliga varumärke och team. Jag ser också fram emot att följa den ljusa framtid som ligger framför PO.P under Saras ledning, reflekterar Johan Munck, avgående VD för PO.P.

För högupplösta bilder: Polarn O. Pyret - Pressmaterial (notified.com)

Vid frågor vänligen kontakta:

Johan Munck

VD Polarn O. Pyret (PO.P)

johan.munck@polarnopyret.se

Anders Andrén

Kommunikationschef, Procuritas

anders.andren@procuritas.com

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra kläder som låter barn vara barn. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige, och säljs på flera marknader världen över. Vi gör kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. För mer information gå in på www.polarnopyret.se

Om Procuritas

Procuritas är en privatkapitalinvesterare, inriktad på att investera i och växa medelstora företag. Med en passion för affärer, en hands-on aktiv ägandeansats och mer än trettio års erfarenhet från en stor variation av transaktioner, har de stöttat mer än 45 företag i att påskynda deras tillväxt och realisera deras sanna affärspotential. Även om baserade i Stockholm, Sverige, är Procuritas företag närvarande över hela världen. Som ägare kännetecknas Procuritas av sin entusiasm, engagemang och starka övertygelse om att de är en allierad i strävan att bygga starka och hållbara företag.