2022-09-28 12:10Pressmeddelande

Polarn O. Pyret och Bröstcancerförbundet – tillsammans mot bröstcancer

Polarn O. Pyret upprepar förra årets succé tillsammans med bröstcancerförbundet och släpper även i år sina klassiska ränder i rosa. Intresset 2021 var mycket stort och plaggen sålde slut redan första dagen. Den 5/10 släpps årets limiterade upplaga där 50 kr per plagg går till bröstcancerförbundet och Polarn O. Pyret hoppas på samma fina engagemang från kunderna även i år.

2021 var intresset för den rosarandiga kollektionen stort och sålde slut mycket fortare än planerat. I år är succén tillbaka och kampanjen frontas av företages egna anställda.

-Vi känner alla någon som drabbats av bröstcancer så att detta blir en hjärtefråga inom företaget är självklart, säger Heli Fleetwood, marknadschef Polarn O. Pyret.

Årets kollektion släpps den 5:e oktober och för varje sålt plagg skänker Polarn O. Pyret 50 kr till bröstcancerförbundet. Liksom förra året är kollektionen begränsad och vill man gärna ha ett exemplar får man nog vara ute i god tid.

-Förra året såg vi en enorm vilja att stötta bröstcancerförbundet vilket var väldigt roligt!  Vi är otroligt stolta över detta samarbete och hoppas såklart på samma fina engagemanget även detta år, säger Martina Wernemar, sortimentsansvarig Polarn O. Pyret.

Rosarandigt för både barn och vuxna
Den limiterade kollektionen kommer endast att vara tillgänglig online och släpps den 5/10. Plaggen kommer i storlek 50/56–146/152 samt vuxenstorlek. Kläderna är tillverkade i ekologisk bomull.

Bröstcancerforskningen går framåt
Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. Tack vare framsteg inom forskningen och nya effektiva behandlingar överlever 8 av 10 sjukdomen i dag. Bröstcancerförbundet är den enda intresseorganisationen i Sverige som enbart fokuserar på bröstcancer, med visionen att ingen ska drabbas av sjukdomen i framtiden. Bröstcancerförbundet finansierar bland annat forskning och erbjuder stöd och rehabilitering till de drabbade.

Lägg in klämdagar i kalendern
Två av tre fall av bröstcancer upptäcks genom mammografi, därför är det viktigt att gå på screening när du blir kallad. Däremellan rekommenderas du att själv undersöka dina bröst minst en gång i månaden. Till din hjälp finns appen Klämdagen, som ger dig påminnelser i mobilen varje månad. Polarn O. Pyret och Bröstcancerförbundet vill uppmana alla att ladda ner Klämdagen – för att tidig upptäckt räddar liv.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra kläder som låter barn vara barn. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige, och säljs på flera marknader världen över. Vi gör kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. För mer information gå in på www.polarnopyret.se