2021-09-28 14:08Pressmeddelande

Polarn O. Pyret höjer rösten för brösten!

Oktober är som många vet den officiella bröstcancermånaden. För att stötta Bröstcancerförbundets livsviktiga arbete har Polarn O. Pyret därför nu tagit fram sin klassiska rand i en ljusrosa färg i kombination med vita ränder. De rosarandiga plaggen finns i en begränsad upplaga som säljs till förmån för forskning kring bröstcancer och stöd till drabbade. Tillsammans med Bröstcancerförbundet höjer Polarn O. Pyret rösten för brösten!

Låt fler få hänga med längre
Idag överlever 80% av de drabbade sin bröstcancer, och det tack vare att forskningen går framåt. När du köper Polarn O. Pyrets rosarandiga plagg är du med och stöttar den livsviktiga bröstcancerforskningen. För varje sålt rosarandigt plagg ur kollektionen skänker Polarn O. Pyret 50 kr till kampen mot bröstcancer.

Rosarandigt för både barn och vuxna
Den limiterade Rosa bandet-kollektionen kommer att vara tillgänglig online från och med den 1:a oktober. Plaggen finns i storlek 50/56 – 146/152 och även i vuxenstorlek så att fler kan göra skillnad för den livsviktiga bröstcancerforskningen.

”Bröstcancer är en fruktansvärd sjukdom och vi vill vara med och bidra till att öka medvetenheten kring sjukdomen och få forskningen att gå snabbare framåt. Vi är välkända för vår klassiska rand och när vi skall höja rösten i kampen mot bröstcancer är det en självklarhet att vår älskade rand får bära vårt budskap” , säger Martina Wernemar, Sortimentschef på Polarn O. Pyret

Kläderna består av GOTS certifierad, ekologisk bomull vilket innebär att alla stadier i produktionskedjan har blivit kontrollerade.

Lägg in klämdagar i kalendern
Under 2020 drabbades 8 000 kvinnor och 60 män av bröstcancer. Och det kommer inte vara färre i år. Två av tre fall upptäcks genom mammografi, därför är det viktigt att gå på screening när man blir kallad. Däremellan rekommenderas du att själv undersöka dina bröst minst en gång i månaden. Till din hjälp har du appen Klämdagen, som ger dig påminnelser i mobilen varje månad. Polarn O. Pyret och Bröstcancerförbundet vill uppmana alla att ladda ner Klämdagen – för att tidig upptäckt räddar liv.

Om Bröstcancerförbundet
Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och samverkar med 32 bröstcancerföreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stöder Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade och driver opinion i bröstcancerfrågor.

Utöver att köpa Polarn O. Pyrets rosarandiga plagg, kan du som vill bidra till Bröstcancerförbundets viktiga arbete också bli medlem på bröstcancerförbundet.se eller swisha en gåva till 900 59 19.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra kläder som låter barn vara barn. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige, och säljs på flera marknader världen över. Vi gör kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. För mer information gå in på www.polarnopyret.se