2023-12-04 12:00Pressmeddelande

Polarn O. Pyret delar årlig hållbarhetsrapport och fortsätter arbeta för en mer hållbar klädindustri

Hållbarhetsrapport 22/23

Polarn O. Pyret presenterar sin årliga hållbarhetsrapport, som markerar företagets engagemang för en mer hållbar och ansvarsfull klädindustri. Rapporten ger en detaljerad överblick över företagets framsteg och initiativ under det senaste året för att minska sitt klimatavtryck och främja rättvisa arbetsvillkor.

Som en ledare inom hållbar klädproduktion fortsätter Polarn O. Pyret att sträva efter en mer ansvarsfull klädindustri med huvudmålet att minska sina utsläpp med 50 % (jmf med 17/18) till 2030 och vara helt klimatneutrala 2045.

Höjdpunkter från rapporten:

Materialutveckling: Polarn O. Pyret fortsätter att öka andelen certifierade material samt hållbara och återvunna fibrer i hela sitt sortiment. De fortsätter även att ställa höga krav på samtliga materials kvalitet och beständighet över tid.

Cirkulärt tänk: Under året valde Polarn O. Pyret att utöka sitt erbjudande och ta emot och sälja alla kategorier av kläder (med undantag för bad- och underkläder) i sin secondhand-tjänst, PO.P Second Hand. Resultat blev en nästintill fördubbling jämfört med föregående år. Under året lanserades även second hand online på den brittiska marknaden, vilket nått stor framgång och även vunnit det prestigefyllda Drapers Award för "Best Circularity Initiative".

Vi tror att en viktig sak vi kan göra är att enbart producera de plagg som efterfrågas och i största möjliga utsträckning bara erbjuda produkter som våra kunder behöver. Vi arbetar därför med flera initiativ som syftar till att öka livslängden på varje plagg, såsom en mer tidlös design och kvalitet som håller för fler barn. På så vis kan vi producera färre men mer attraktiva produkter. En annan viktig åtgärd med syfte att minska våra utsläpp är arbetet med att utöka vår second hand-tjänst för att se till att varje PO.P-plagg används till fullo och att se resultatet av detta är helt fantastiskt!”, säger Johan Munck, CEO Polarn O. Pyret.

Minskad klimatpåverkan: Polarn O. Pyret har under året slutat med polybags för 80 % av sina produkter. De har även valt att satsa på hållbart bränsle för alla inkommande sjötransporter. Detta och annat har möjliggjort ett minskat klimatutsläpp med 7 % per såld produkt sedan året 20/21.

Transparens: Företaget förstärker sitt åtagande för ökad transparens genom TrustTrace, ett verktyg som gör det möjligt att spåra produkter genom hela leverantörskedjan. PO.P har i nuläget spårbarhet ned till garnnivå hos sina 10 största leverantörer. Under 2023 producerades 97 % av företagets ordervärde i fabriker som uppfyller relevanta standarder och krav, vilka säkerställts genom tredjepartsrevision.

Hela hållbarhetsrapporten för 22/23 hittar du här: Rapporter och policys | Hållbarhet | Polarnopyret.se

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra kläder som låter barn vara barn. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige, och säljs på flera marknader världen över. Vi gör kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. För mer information gå in på www.polarnopyret.se

Om Polarn O. Pyret