2017-09-04 10:20Pressmeddelande

Nu lanserar Polarn O. Pyret PO.P Repairs – en reparationsservice av ytterplagg

null

Tidigare i höst tog Polarn O. Pyret ett efterlängtat omtag för att sätta varumärket och kunderbjudandet i en mer samtida kontext med en högre modegrad och ett ökat hållbarhetsfokus. Med drygt 40 års erfarenhet av att designa funktionella plagg till alla barn, med kvalitet att ärvas i generationer tar nu Polarn O. Pyret nästa stora steg i sitt hållbarhetsarbete då de introducerar lagningsservice för sina ytterkläder – under namnet PO.P Repairs.

Polarn O. Pyrets fokus har sedan starten varit att göra kläder som både håller länge och är hållbara. Ambitionen är att plaggen ska ärvas och användas av minst tre barn och enligt Polarn O. Pyrets kundundersökning* gör hela 49% av alla PO.Ps ytterplagg det. Plagg som får ett långt liv hjälper till att minska konsumtionen av nya kläder, vilket sparar på jordens resurser.

I samma kundundersökning svarade 54% att om ett plagg går sönder efter en tids användning, så skulle den bästa hjälpen vara att kunna lämna in plagget för lagning mot en avgift.

”Även om vår ambition är tre barn i varje plagg, kan naturligtvis ett plagg gå sönder ändå. En vass trädgren kanske river upp skaljackan eller så ger dragkedjan till slut upp efter att ha slitits isär av ivriga barnhänder allt för många gånger. Då vill vi fortsätta att ge plagget ett långt liv”, säger vd Nanna Hedlund.

PO.P Repairs innebär att kunderna kan lämna in trasiga ytterkläder från Polarn O. Pyret i valfri butik som sedan hjälper till att laga kläderna. Det spelar ingen roll hur gamla kläderna är, servicen gäller oavsett ålder på plagget. Butikerna har försetts med reservdelar som underlättar lagning och det finns dessutom olika lagningskit till försäljning i butiken. Lagning sker antingen direkt i butik eller med hjälp av lokala skräddare, antingen till självkostnadspris eller helt gratis för de mest lojala kunderna.

”Våra barnklädesexperter – det vill säga alla säljare i våra butiker – värderar hur plagget bäst kan lagas. Vi tror att många kunder kommer att uppskatta tjänsten och att vi därmed kan göra en gemensam insats för miljön”, säger vd Nanna Hedlund.

Nanna Hedlund tillägger ”vi är fantastiska glada att kunna erbjuda denna unika service, något som vi tror vi är först med att göra i Sverige såsom barnklädeskedja.”

Läs mer om PO.P Repairs här https://www.polarnopyret.se/pop-repairs

*Om Kundundersökningen: undersökningen genomfördes av Polarn O. Pyret och de svarande var medlemmar i PO.P+, Polarn O. Pyrets kundklubb.

Presskontakt Charlotta Bendz

+46 (0)702-758707

charlotta.bendz@patrikssoncomms.com

Om Polarn O. Pyret