2021-11-26 12:03Pressmeddelande

Här är årets hållbarhetsrapport från Polarn O. Pyret!

Med nya ägaren Procuritas Capital Investors VI Holding AB i ryggen, släpper Polarn O. Pyret nu sin hållbarhetsrapport för 2020/2021. Hållbarhetsmålen är högt satta, och under året som gått har flera viktiga framsteg gjorts. Exempelvis är hela 64 % av sortimentet nu tillverkat i GOTS-certifierad bomull, och 84% består av certifierat hållbart material, en ökning med 6 procentenheter från föregående år. Dessutom blir hela 63% av ytterplaggen burna av tre barn eller fler, vilket är av högsta vikt för Polarn O. Pyret eftersom en av företagets viktigaste hållbarhetsfrågor är kvalitet som håller över tid. Målet är tre barn i varje plagg, minst.

”Vårt fokus är och har alltid varit att göra kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som till slut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. På så sätt behöver våra kunder inte köpa fler nya plagg än nödvändigt, vilket spar på jordens resurser. Jorden klarar inte av den konsumtion vi ser i dag, och vi, som en del av klädindustrin, måste ta ansvar och bidra till ett sundare konsumtionsmönster", säger Johan Munck, vd för Polarn O. Pyret.

I hållbarhetsrapporten redovisas företagets hållbarhetsarbete och hur de arbetar med hållbarhet utifrån flera aspekter, såsom produkternas och tillverkningens miljöpåverkan, sociala förhållanden, samt arbetet för att öka produkternas livslängd.

Här kan du ta del av rapporten i sin helhet: https://bit.ly/hallbarhetsrapport2021

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra kläder som låter barn vara barn. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige, och säljs på flera marknader världen över. Vi gör kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. För mer information gå in på www.polarnopyret.se