2023-12-12 09:51Uutiset

Polarn O. Pyretin tuore kestävän kehityksen raportti on julkaistu

Ruotsalaisen lastenvaatevalmistajan, Polarn O. Pyretin päätavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 50 % (ks. 17/18) vuoteen 2030 mennessä ja olla täysin hiilineutraaleja vuoteen 2045 mennessä.

Polarn O. Pyret:n tuore vastuullisuusraportti julkaistiin nyt neljättä kertaa ja se on osoitus yrityksen tavoitteellisesta työstä ja sitoutumisesta kestävämmän ja vastuullisemman vaateteollisuuden puolesta. Raportti tarjoaa yksityiskohtaisen yleiskatsauksen yrityksen edistymisestä ja aloitteista kuluneen vuoden aikana ilmastojalanjäljen pienentämiseksi ja oikeudenmukaisten työolojen edistämiseksi.

Kierrätettyjen vaatteiden kysynnän kasvun kaksinkertaistuminen on osoitus yrityksen tuottamien kiertotalousmallien menestymisestä

Polarn O. Pyretin toiminnan ytimessä on kestävien ja laadukkaiden vaatteiden valmistaminen. Yrityksen valmistamille vaatteille on asetettu laadulliset standardit kestää vähintään kolmen lapsen käytössä ja kiertotalouden toteutumista käytännössä tuetaan mm. tarjoamalla Polarn O. Pyret:n käytetyille vaatteille jälleenmyyntipalvelua.

Käytettyjen vaatteiden kysynnän kasvu on yksi vaateteollisuuden haastavan vuoden valonpilkahduksista. PO.P Second Hand -palvelun kautta myytiin viime vuonna 94 000 käytettyä vaatetta, mikä on lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Käytettyjen vaatteiden myynnin kasvua vauhditti mm. palvelun laajentuminen kattamaan kaikki vaatekategoriat (lukuun ottamatta uima- ja alusvaatteita).

Suurin osa käytetyistä vaatteista myytiin Pohjoismaissa, mutta vuoden aikana lanseerattiin käytettyjen vaatteiden verkkokauppapalvelu myös Britannian markkinoille. Palvelu saavutti suurta menestystä ja voitti myös arvostetun Drapers Award -palkinnon "Best Circularity Initiative” -kategoriassa.

"Yksi tärkeimmistä asioista, jonka voimme tehdä, on valmistaa vain niitä vaatteita, joille on kysyntää ja joita asiakkaamme tarvitsevat. Siksi työskentelemme useiden aloitteiden parissa, joiden tarkoituksena on pidentää jokaisen vaatteen käyttöikää. Näitä ovat muun muassa ajattomampi muotoilu ja laatu, jonka myötä vaate kestää useamman lapsen käytössä. Tällä tavalla voimme tuottaa vähemmän, mutta houkuttelevampia tuotteita. Toinen tärkeä toimenpide, jolla pyrimme vähentämään päästöjämme, on kehittää ja markkinoida käytettyjen vaatteiden palveluamme. Näin varmistamme, että jokainen PO.P-vaate kiertää mahdollisimman monella lapsella. Tämän vuoden tulokset palvelumme kasvun osalta tuntuvat aivan mahtavalta!” kertoo Johan Munck, Polarn O. Pyretin toimitusjohtaja.

Raportin kohokohdat kertovat Polarn O. Pyret:n sitoutumisesta vastuullisempaan vaateteollisuuteen paitsi oman toimintansa, myös tuotantoketjun osalta

Tavoitteena 100 % kestävimmistä materiaaleista koostuva valikoima

Polarn O. Pyret jatkaa sertifioitujen materiaalien sekä kestävien ja kierrätyskuitujen osuuden kasvattamista koko valikoimassaan. Tavoitteena on, että 100 % yrityksen valmistamista vaatteista on valmistettu vastuullisemmista materiaaleista. 2022/2023 tuotevalikoimasta 88 % on merkitty kestävän kehityksen mukaisesti tuotetuiksi, mikä tarkoittaa sitä, että vähintään 70 % näissä tuotteissa käytetyistä materiaaleista on sertifioitua, kestävästi tuotettua materiaalia.

Kuluvana vuonna lähes 100 % yrityksen valmistamista puuvillavaatteista oli valmistettu luomupuuvillasta (99,7 %) ja näistä 90 % GOTS -sertifioidusta luomupuuvillasta. Keväästä 2023 lähtien myös kaikilla Polarn O. Pyretin valmistamilla villavaatteilla on Responsible Wool Standard (RWS) sertifikaatti. Myös sertifioitujen kierrätettyjen materiaalien osuus valikoimassa kasvoi yli 30 %:iin.

7 % pienempi ilmastovaikutus tuotetta kohden saavutettiin vuositasolla monin eri toimenpitein

Polarn O. Pyret:n tavoitteena on vähentää yrityksen oman toiminnan ja sen tuotannon aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 % vuoteen 2030 mennessä ja olla ilmastoneutraali vuoteen 2045 mennessä.

Yrityksen tuotteiden valmistuksen osuuden ollessa 90 % sen CO2-päästöistä, on luonnollista, että tulevina vuosina painotus on tuotannon aiheuttamien päästöjen vähentämisessä. Kuluvana vuonna on panostettu mm. tuotannon kumppanien hiilijalanjäljen laskentaan.

“Varmistaaksemme, että ekologisen jalanjäljen pienentämisemme on datalähtöistä olemme keränneet hiilipäästötiedot kymmeneltä suurimmalta toimittajaltamme ja heidän toimittajiltaan. Kerätty data ohjaa meitä toiminnassamme merkittävän vaikutuksen aikaansaamiseksi. Olemme myös järjestäneet päätoimittajillemme ympäristökasvatusta ja kasvihuonekaasupäästökoulutusta”, summaa Polarn O. Pyretin toimitusjohtaja Johan Munck.

Logistiikkaan liittyen Polarn O. Pyret on päättänyt investoida kestävään polttoaineeseen kaikessa saapuvassa meriliikenteessä, myös pakkauspussien käyttö lopetettiin 80 %:ssa yrityksen valmistamissa tuotteissa.

Tehdyillä toimenpiteillä saavutettiin imastopäästöjen vähentyminen 7 % myytyä tuotetta kohden vuodesta 20/21 lähtien.

Avoimuuden ytimessä toimitusketjun jäljitettävyys

Toimitusketjun jäljitettävyyden ja näkyvyyden parantaminen on avainasemassa, jotta yritys voi mitata, seurata ja todentaa parannuksia toimitusketjussaan. Polarn O. Pyret hyödyntää toimituskejtunsa jäljittämisessä TrustTrace -työkalua, jonka avulla tuotteet voidaan jäljittää koko toimitusketjussa. Tällä hetkellä jäljitettävyys lankatasolle on saavutettu 10 suurimman toimittajan kanssa. Vuonna 2023 97 % yhtiön tilausarvosta tuotettiin asiaankuuluvat standardit ja vaatimukset täyttävillä tehtailla, jotka varmistettiin kolmannen osapuolen auditoinnilla.

Löydät koko 22/23 kestävän kehityksen raportin täältä.

Tietoja Polarn O. Pyretistä Polarn O. Pyret Finland

Polarn O. Pyret on vuonna 1976 perustettu Ruotsin johtava lastenvaatteiden valmistaja, jonka tuotteita myydään useissa maissa ympäri maailman. Polarn O. Pyretin tavoitteena on jo yli 40-vuoden ajan ollut valmistaa laadukkaita vaatteita, joilla on pitkä elinkaari, ja sen aikana mahdollisimman monta käyttäjää. Polarn O. Pyretin vaatteet suunnitellaan kestämään rakkautta, pesua ja kulutusta. Kaikkea tätä kutsumme kestäväksi designiksi. Saat lisätietoja osoitteesta www.polarnopyret.fi