2019-11-18 11:12Pressmeddelande

VÄRLDENS FÖRSTA FÖRETAG ATT UTVECKLA DÄCK SOM SAMVERKAR MED 5G-NÄTET

Cyberdäck ska hjälpa till att meddela bilen, föraren och andra runtomkring om vägförhållandet genom att kommunicera via 5G.

Turin, 15 november 2019 - Pirelli är det första däckföretaget i världen som överför information som upptäckts av intelligenta däck angående vägytan via 5G-nätverket. I Turin presenterade företaget "World-first 5G enhanced ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) services" de första genomförda testerna. Demonstrationen ägde rum under ”5G Path of Vehicle-to-Everything Communication” -arrangemanget som organiserades av 5GAA - Automotive Association, där Pirelli är medlem.

Pirelli, Ericsson, Audi, Tim, Italdesign och KTH arrangerade tillsammans en demonstration som ägde rum på taket i Lingotto-byggnaden som visade hur ett fordon utrustat med det sensormonterade Pirelli Cyber ​​Tire och anslutet till 5G-nätverket kunde överföra risken för vattenplanering som upptäckts av däcken och förmedlat till en följebil. Detta var tack vare ultrahöga 5G band och låg latens.

Däcket är den enda kontaktpunkten mellan fordonet och vägen och tack vare den teknik som Pirelli utvecklar, kommunicerar det med fordonet, föraren och med hela infrastrukturen för vägnätet tack vare 5G. Pirelli Cyber ​​Däck, utrustat med en intern sensor, kommer i framtiden att förse bilen med data i förhållande till däckmodellen, körda kilometer, dynamisk belastning och för första gången rådande situationer med potentiell fara på vägytor såsom vatten eller dåligt grepp. Denna information gör det möjligt för bilen att anpassa sina styr- och körhjälpssystem, vilket avsevärt förbättrar säkerheten, komforten och prestandan. Dessutom kan samma information delas till andra bilar och infrastrukturen. Tack vare 5G potential kan Pirelli placera däcket i ett större kommunikationssammanhang som involverar ekosystemet för vägtransporter, vilket aktivt bidrar till utvecklingen av lösningar och tjänster för framtida rörlighet och system för autonom körning.

I år presenterade Pirelli också sitt Italia Track Adrenaline, en produkt för de som älskar  motorsport, och som inkluderar en serie sensormonterade P Zero Trofeo-däck. Track Adrenaline är en riktig spåringenjör i virtuell form, som övervakar däcktrycket och temperaturen i realtid och kombinerar denna information med telemetrisk data för att ge förarens indikationer och förslag på hur han eller hon kan förbättra sin prestanda på banan.

"Sensoring" av däck är en integrerad del av Pirellis "Perfect Fit" -strategi, inriktad på utveckling av skräddarsydda produkter och tjänster för att möta behoven hos biltillverkare, flottor och förare i allmänhet, med tanke på framtiden och förändringarna i automobil rörlighet.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.

Petra Binken
Trade Marketing Manager