2020-02-03 11:48Pressmeddelande

TVÅ NYA UTNÄMNANDEN FÖR PIRELLIS HÅLLBARHETSARBETE

Milano 31 januari 2020 – Pirelli tilldelades guld i år igen i SAM:s hållbarhetsårbok 2020, som publiceras av S&P Global som tar fram hållbarhetsprofilerna för över 4 700 företag.

Pirelli var det enda företag inom sektorn för bilkomponenter i världen som fick "Gold Class Distinction". Rankningarna utarbetas varje år baserat på SAM Corporate Sustainability Assessment för Dow Jones Sustainability-index, där Pirelli 2019 också blev världsledare med en total poäng på 85 poäng jämfört med ett sektorgenomsnitt på 33.

Den andra utmärkelsen är att Pirelli erkändes som ESG-sektorledare i FTSE4Good Index-serien för sitt engagemang i miljö-, social- och regeringsfrågor, rankat i toppen av däck- och konsumtionssektorn med ett betyg på 4,6 poäng jämfört med högsta poäng som är maximalt 5.

FTSE Russell är ett företag som kontrolleras av Londonbörsen och mäter FTSE4Good-indexen. ESG:s prestanda - miljö, social och styrning - för företag på världens största marknader och är en referenspunkt för investerare att skapa och utvärdera ansvarsfulla investeringsfonder och andra relaterade investeringsprodukter.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Pirelli har varit aktiv inom motorsport sedan 1907 och har från 2011 varit exklusiv leverantör till Formel 1-världsmästerskapet, nyligen förnyat till 2023. Pirelli kommer också att vara exklusiv leverantör till World Rally Championship 2021 till 2024.