2019-10-15 14:53Pressmeddelande

SPECIALTILLVERKADE PIRELLI P ZERO FÖR NYA BMW M8

München, 14 oktober 2019 - Pirelli och BMW fortsätter med sitt sen länge framgångsrika samarbete. Det senaste projektet är de specialanpassade variationerna av Pirellis ultrahögpresterande P ZERO-däck för nya BMW M8.

Denna enskilda version av P ZERO är resultatet av det nära samarbetet mellan Pirellis utvecklings- och testavdelning under flera år. Genom att använda Pirellis filosofi om Perfect Fit, utvecklades en version av P ZERO som är anpassade till BMW M8 chassi och köregenskaper som finns i modellerna coupé eller cabriolet. De nya BMW homologerade däcken, markerade därefter på sidoväggen, har följande dimensioner: P ZERO 275/35 ZR 20 (102Y) XL (framaxel) och P ZERO 285/35 ZR 20 (105Y) XL (bakaxel).

Jämfört med ursprungliga P ZERO ger den specificerade varianten för BMW bättre prestanda när det gäller varvtid, torrhantering, våthantering, väghållning, bromsprestanda, rak hydroplaning, lateral hydroplaning, vikt, komfort, buller och körsträcka. På detta sätt bidrar den skräddarsydda P ZERO avgörande för att BMW M8 förstärker sin potential till fullo.

Den nya BMW M8 Coupé och BMW M8 Competition Coupé, en ännu kraftfullare och lyxigare version av denna högpresterande sportbil, erbjuder exklusiva körupplevelser på vägen och på banan. Nya BMW M8 Cabriolet och BMW M8 Competition Cabriolet är tillgängliga för entusiaster som gillar att köra med öppet tak. Denna högpresterande cab erbjuder nu en ännu bättre balans mellan vardaglig körning och med en prestanda inspirerad från motorsportens värld.

Alla modeller drivs av en 4,4 liters V8 biturbo bensinmotor. Tävlingsmodellerna är utrustade med 460 kW / 625 hk. Topphastigheten för alla modeller är 250 km / h.

För att anpassa P ZERO:s prestandaegenskaper till fordonets köregenskaper, ändrade ingengörerna på Pirelli däckets slitbanemönster, bland annat för att optimera ljudnivån under rullning. Detta resulterar också i ett ännu bättre väggrepp och utmärkt våtprestanda. För att uppnå bästa möjliga balans mellan fordonets främre och bakre axlar använde ingenjörerna olika skiktkonstruktioner för främre och bakre däck. Det främre däcket har en symmetrisk struktur, medan de bakre däcken har en asymmetrisk struktur. Sammanfattningsvis har de skräddarsydda varianterna av P ZERO en individuell kontur utformad så att däcket uppnår optimal prestanda på BMW M8.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.