2020-01-31 12:05Pressmeddelande

PIRELLI PÅBÖRJAR UTVECKLINGEN AV DÄCK INFÖR VÄRLDSRALLYT 2021

Zell am See (Österrike), 31 januari 2020 - Pirelli tillkännager att utvecklingen av sortimentet inför World Rally Championship 2021, där det italienska företaget kommer att vara ensam leverantör är påbörjat. Pirelli är också den officiella sponsorn för GP Ice Race, som hålls i den österrikiska staden Zell am See, ett race där både moderna och historiska bilar samt verkliga klassiker från rallyns guldålder medverkar. Det besläktat svensk-specificerade Pirelli Sottozero Ice J1-däck, i storlek 205/65 R15, kommer att utrusta bilar på toppnivå i World Rally Cars nästa säsong.

Isen i Österrike är ett tuff utmaning för dubbarna
Pirelli kommer att leverera däck både till de historiska och de moderna bilarna som tar sig till den iskalla banan på Zell am See med sina Sottozero isdäck utrustade med sju-millimeter dubbar, liksom Sottozero snödäck med två-millimeters dubbar. Dessa däck har ett slitbanemönster som kännetecknas av robusta block och framtippade dubbar, som garanterar optimal dragkraft, hantering och prestanda på snöiga eller isiga ytor. Pirellis erfarenhet av vinterdäck som härrör från motorsport överförs regelbundet till utvecklingen av vägdäck, vilket understryker företagets "race to road" -filosofi, där kunskapen från mer än 110 års erfarenhet från motorsport tas tillvara. Med detta kunskapsutbyte utvecklas teknik som förbättrar säkerheten och prestandan för dagliga bilister. Det "svenska" Sottozero isdäcken utnyttjar Pirellis egenutvecklade teknik till fullo: för detta däck införlivas dubbarna i däcket under själva vulkaniseringsprocessen, snarare än att sätts in efteråt. Denna teknik används endast av Pirelli och gynnar dubbretention, vilket hjälper till att maximera prestandan vid tävling.

Terenzio Testoni, Pirellis chef för rally- och offroad-aktiviteter, kommenterade: ”GP Ice Race är ett viktigt internationellt evenemang för fans av motorsport och världens mest ikoniska bilar. Den isiga banan ger en spektakulär arena för bilar från olika eror att tävla mot varandra, med Pirelli-däck designade specifikt för dessa förhållanden som hjälper till att göra hanteringen ännu mer spännande.”

Från rally succé till prestanda på väg
Pirelli har varit närvarande i rally sedan mästerskapen började 1973 och har 25 världstitlar och 181 rally-segrar. Företagets återkomst till World Rally Championship som enda leverantör från 2021 till 2024 tyder på hårt jobb och betydande erfarenhet. Mellan åren 2008 till 2010 var Pirelli ensam leverantör till WRC, och sedan 2018 har Pirelli levererat däck till WRC2 och Junior WRC kategorier.

Rallyn har bidragit till att skapa produkter och tekniker som fortfarande finns i Pirelli-sortimentet idag. Först och främst däcket P Zero som ursprungligen designades för motorsport och Lancia Delta S4: en best vars prestanda krävde ett specialtillverkat däck. P Zero-namnet överfördes därefter till vägdäck och representerar Pirellis kännetecken, komplett men med några tekniska koncept som kom tillbaka under dagarna av grupp B-rally. Pirellis närvaro i World Rally Championship kommer att löpa på samtidigt som Pirelli sedan 2011 fortfarande är ensam leverantör till Formel 1.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Pirelli har varit aktiv inom motorsport sedan 1907 och har från 2011 varit exklusiv leverantör till Formel 1-världsmästerskapet, nyligen förnyat till 2023. Pirelli kommer också att vara exklusiv leverantör till World Rally Championship 2021 till 2024.

Petra Binken
Trade Marketing Manager