2019-10-04 10:34Pressmeddelande

PIRELLI OCH ABARTH – 50 ÅR AV SAMARBETE

Pirellis sortiment för klassiska bilar heter PIRELLI COLLEZIONE och inkluderar CN36 för 124 Spider från 70-talet.

På 1970-talet stod Pirelli och 124 Rally i spetsen för rally. Ett halvt sekel senare vinner de båda italienska märkena fortfarande tävlingar tillsammans på både asfalt och grus. Pirelli och Abarth firar nu sin historiska förening vid Abarth-dagarna i Milano som är den största europeiska sammankomst för varumärkernas fans, och som i år firar 70-årsjubileum.

PIRELLI OCH ABARTH
Samarbetet mellan Pirelli och Abarth i rally har sina rötter tillbaka på 1970-talet, då den italienska däcktillverkaren började utrusta Abarth 124 Rally med sina Pirelli Cinturato CN36-däck. På den tiden började det italienska rallymästerskapet med Alcide Paganelli och Ninni Russo. Femtio år senare bemannades Abarth 124 Rally 2019 av Enrico Brazzoli och Manuel Fenoli som har vunnit FIA R-GT CUP, ett internationellt rallymästerskap bestående av åtta omgångar. Tre av dem utgör en del av WRC på världsscenen. Dessutom är den moderna Abarth 124 Rally också den exklusiva stjärnan i Abarth Rally Cup mästerskapet som hölls över sex europeiska rallytävlingar. P Zero-däcken till 124 Rally finns i följande storlekar: 235/440 R18 RA (på asfalt) och 205/65 R15 K (på grus). Dessa däck har utvecklats direkt från den värdefulla erfarenhet som Pirelli fick som enda leverantör av däck till World Rally Championship mellan 2008-2010. Under Abarth Days kommer Abarth 124 Rally att köras på en tre kilometer lång bana byggd inom den nya parken “Science, Innovation and Knowledge Park” i Milano. Förare som tidgare har kört på banan är bland annat Enrico Brazzoli och Andrea Nucita.

CINTURATO CN36 RULLAR FORTFARANDE PÅ VÄGARNA EFTER 50 ÅR
För dem som fortfarande kör den mycket älskade Abarth 124 Spider från 1970-talet så finns det nya Pirelli Cinturato CN36-däck tillgängliga från Pirelli Collezione-serien, som är framtagna för klassiker och vintage bilar. Dessa däck kombinerar klassiskt utseende med modern teknik. Det nya CN36 däcket beskrivs som ”mjuka vid låga hastigheter och exakta i höga hastigheter”, precis som originalet som monterades på den första modellen 1970. Detta är också tack vare innovativa longituda och diagonala element i däckkonstruktionen som gör att risk för vattenplaning minskar och att körningen blir mer kontrollerad.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.