2020-01-22 15:37Pressmeddelande

PIRELLI BLIR PARTNER MED CYKELTEAMET TREK-SEGAFREDO

VÄRLDSMÄSTAREN MADS PEDERSEN OCH VINCENZO NIBALI CYKLAR MED PIRELLI DÄCK OCH BIDRAR TILL UTVECKLINGEN AV SORTIMENTET.

Pirelli tecknar ett partnerskapsavtal med det prestigefyllda amerikanska cykelteamet. De kommer att ge feedback som gynnar Pirellis utveckling av cykeldäck för väg, vilket i slutändan ger amatörer en alltmer framträdande produkt.

Milano, Italien, 21 januari 2020 - Pirelli påskyndar sin strategi för ett ständigt växande engagemang i professionell cykling och tillkännager partnerskapet med det prestigefyllda World Tour Team Trek-Segafredo. Deras första officiella närvaro efter att ha undertecknat partnerskapet pågår nu på Santos Tour Down Under i Australien, där lagets idrottare, inklusive regerande UCI-världsmästare Mads Pedersen, åker på Pirellis P Zero Velo Tubular-däck.

SPORT OCH PIRELLI
Tävlingar på de högsta nivåerna är en del av Pirellis DNA, som har mer än 110 års sporthistoria där det har stöttat idrottare och lag i de viktigaste utmaningarna. Partnerskapet med Trek-Segafredo-teamet passar in i detta sammanhang: teamet har gjort tekniska val till ett flaggskepp, till exempel banbrytande genom en 100% konvertering till skivbromsar på en av sina tävlingscyklar. Denna teknologiska utveckling förklarar Pirellis val att vara närvarande i tävlingar som fungerar som friluftslaboratorier för att utveckla produkter som sedan blir standard och kommersiellt tillgängliga. Dessutom är Trek-Segafredo-teamet ett av de mest aktiva i världen inom professionella cykling för kvinnor, och rankas bland de fem bästa i Union Cyclist International.

CYKLING FÖR ATT FRÄMJA HÅLLBAR RÖRLIGHET
Med detta nya partnerskap fortsätter Pirelli sin närvaro inom cykling på de högsta nivåerna, som starten 2017. Den fortsatta satsningen inom cykelsektorn är ett naturligt steg för företaget: cyklar är ett hållbart fortskaffningsmedel med noll miljöpåverkan, vilket är i linje med Pirellis starka nyckelvärden, eftersom Pirelli är världsledande inom hållbarhet och utnämndes 2019 som den ledande inom bilindustrin.

Den tekniska aspekten är kärnan i detta partnerskap med Trek-Segafredo-teamet, eftersom det också kommer att ske kontinuerlig jämförelse och teknisk utveckling av produkten, med särskild tonvikt på de nya P Zero Velo. Resultatet av denna process med prestandatestning och validering, som kommer att fortsätta lopp efter lopp, kommer att leda till en förbättring av produkten som sedan kommer att göras tillgänglig av Pirelli för alla fans.

Efter teamet Mitchelton-SCOTT World Tour, som också förnyades för 2020, kommer Pirelli att ta ut ett annat topplag från den översta UCI-kretsen och förbereda sig inför säsongen 2020 med bra cykling.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.

Petra Binken
Trade Marketing Manager