2020-01-29 10:05Pressmeddelande

KLÄDDESIGNER FÅR INSPIRATION AV PIRELLI INFÖR HÖSTENS KOLLEKTION

PÅ MODEVECKAN I PARIS NYLIGEN PRESENTERADE JAPANSKA FASHION-DESIGNEREN FYRA NYA PLAGG SOM INSPIRERATS AV PIRELLIS MOTORSPORTJACKOR.

Milano, 28 januari 2020 - Fredagen den 17 januari tog den nya COMME des GARÇONS JUNYA WATANABE MAN-kollektionen till catwalken som en del av Paris Fashion Week. Den berömda japanska modedesignern samarbetar för första gången med Pirelli och presenterar en speciell kollektion inspirerad av Pirellis motorsportjackor från 1970-talet och som bärs på tävlingar av företagets tekniker, med den ikoniska gula och röda Pirelli-logotypen.

Denna begränsade upplaga från den japanska designern är en perfekt illustration av hur betydande roll Pirellis varumärke tar. Konceptet skapades för att ge liv till konstnärliga samarbeten som belyser varumärket Pirelli samt företagets tekniska kunskap, inom olika områden som sträcker sig från mode till motorbåtar till kvalitetsklockor.

Junya Watanabe inspireras av kläder som är synonymt med ikoniska italienska idrottsmärken för att skapa jackor och rockar som är symbolen för Junya Watanabe Man, genom att återbilda uniformerna och arbetskläderna som tidigare burits. Junya Watanabe Man x Pirelli-kollektionen består av fyra delar: två rockar, en jacka och en
t-shirt.

Med klassiska linjer från vintagekläder och med tillägg av nya material vilket är en av de avgörande egenskaperna hos Watanabes arbete, som alltid har varit intresserad av högteknologiska syntetiska material. Som ett resultat tar den klassiska jackan med dubbla bröst, samt sportjackan och pit crew jackan ett nytt liv - samtidigt som de färger och detaljer som kopplar Pirelli till toppen av internationell motorsport bibehålls.

Junya Watanabe
Junya Watanabe är en av de mest kända japanska formgivarna i världen. Han startade sin modelinje med namnet JUNYA WATANABE COMME des GARÇONS 1993 som lanserades i Paris samma år. Junya Watanabe är känd för att skapa innovativa och distinkta kläder. Han är särskilt intresserad av syntetiska och avancerade teknikmaterial, så anses ofta vara en "techno couture" -designer och gör kläder som är strukturerade på ett ovanligt sätt och använder moderna tekniska tyger.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Pirelli har varit aktiv inom motorsport sedan 1907 och har från 2011 varit exklusiv leverantör till Formel 1-världsmästerskapet, nyligen förnyat till 2023. Pirelli kommer också att vara exklusiv leverantör till World Rally Championship 2021 till 2024.

Petra Binken
Trade Marketing Manager