2019-12-11 08:44Pressmeddelande

F1 BEHÅLLER SAMMA SPECIFIKATION INFÖR 2020

Milano, 10 december - Efter att ha analyserat alla resultat och teambedömningar från det senaste testet i Abu Dhabi genomfördes en omröstning för specifikationen av däcken för säsongen 2020 i enlighet med artikel 12.6.1 i de tekniska föreskrifterna. Omröstningen resulterade i ett enhälligt beslut att behålla specifikationen från 2019 på däcken för säsong 2020.

Tillsammans har Pirelli, FIA och F1-teamen tagit hänsyn till flera olika faktorer för att nå detta beslut:

• Teamen kommer inte längre att behöva modifiera konstruktionerna på sina bilar inför 2020, vilket annars skulle ha varit nödvändigt för att tillgodose den olika profilen för däckkonstruktionen 2020.

• Detta kommer göra det möjligt för teamen att fortsätta utvecklingen av sina bilar - som redan befinner sig på ett avancerat stadium - utan avbrott.

• Användningen av däcken från 2019 garanterar också teamens stabilitet, med fördelen att använda en välkänd produkt under den sista säsongen av de nuvarande reglerna.

De nya lösningarna för konstruktionen av 2020 däck som testades förra veckan i Abu Dhabi, vilket Pirelli kommer att fortsätta utveckla vidare när man går över till 18-tum 2021, möjliggör lägre däcktryck än det som används för tillfället. Som ett resultat kan de kompensera för den ökade prestandan som förväntas från nästa generation av bilar. De första on-track testerna av denna storlek har redan visat positiva resultat.

Testerna från utvecklingen av 18-tums däck inför 2021 och framåt kommer att fortsätta under 2020, med början i februari med Ferrari på Jerez i Spanien.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.

Petra Binken
Trade Marketing Manager