2020-03-25 09:16Pressmeddelande

ARBETET MED PIRELLIS KALENDER 2021 STOPPAS

100 000 EURO DONERAS ISTÄLLET TILL INITIATIV MOT CORONAVIRUS

Milan, 24 mars 2020. I ljuset av den nuvarande Covid-19-krisen, har beslutet att avbryta produktionen och lanseringen av Pirelli-kalendern 2021 tagits. I samband med andra initiativ som redan har tagits av företaget kommer "The Cal" -projektet att donera 100 000 euro till kampen mot och forskning om Coronavirus.

"Produktionen av Pirelli-kalendern har stoppats tidigare, 1967 och sedan 1975 till 1983. Den oöverträffade Covid-19-krisen har tvingat oss att göra det igen. Vi kommer tillbaka till projektet när tiden är rätt, tillsammans med de människor som idag tvingas avsluta sitt arbete med 2021 kalendern ​​”, sa verkställande vice ordförande och VD för Pirelli, Marco Tronchetti Provera.

Om Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Pirelli har varit aktiv inom motorsport sedan 1907 och har från 2011 varit exklusiv leverantör till Formel 1-världsmästerskapet, nyligen förnyat till 2023. Pirelli kommer också att vara exklusiv leverantör till World Rally Championship 2021 till 2024.

Petra Binken
Trade Marketing Manager