2021-11-03 08:55Pressmeddelande

Partnerinvests portföljbolag ClimateView attraherar €10m

Tomer Shalit, CPO och grundareTomer Shalit, CPO och grundare

Umeå-baserade klimatteknikbolaget Climateview tar in 100 miljoner kronor för att expandera internationellt. Investeringsrundan leds av Commerz Ventures och Nordic Ninja VC, och både Partnerinvest och Norrsken VC fortsätter att stötta bolaget i denna runda. I rundan deltar även SEB GreenTech och 2050 VC.

Climateviews produkt, ClimateOS som lanserades under mars i år, omfattar verktyg för att hjälpa världens städer att ta fram effektiva färdplaner för att nå sina fossilfria och klimatneutrala mål. Klimatpolitiska rådet, med Sveriges handlinsplan Panorama i spetsen, var Climateviews pilotkund och bolagets produkter har utvecklats i samarbete med dem. Därefter har fjorton svenska kommuner och regioner anslutit sig till tjänsten, bland andra Umeå, Helsingborg och Uppsala. På kort tid har även städer i Kanada, Tyskland, UK, Spanien, Schweiz och USA adderats till den snabbväxande listan av kunder.

”Det kommer att bli jättemånga fler, den siffran kommer att ticka upp snabbt. Det måste gå fort för klimatomställningen kräver det. Vi ser ett enormt intresse från Japan, Tyskland och Storbritannien, de tittar specifikt på Skandinavien och Sverige för sådana här lösningar”, säger Einar Bodström, en av bolagets grundare, till DI Digital.

”ClimateView har hittat nyckeln till hur städer kan öka sin förmåga att investera i robusta klimathandlingsplaner. Vi är glada över att kunna investera i den här viktiga verksamheten”, kommenterar Paul Morgenthaler, partner på Commerz Ventures.

”Som med all programvara gäller det att göra den bästa produkten och snabbt. Det är ett tvärfunktionellt system som vi byggt upp med ett internationellt team i nära samklang med kunderna. För att göra det här krävs kompetens inom många olika områden, fysik, programmering, ekonomi. Vi har extremt mycket erfarenhet och kunskap i teamet”, säger Tomer Shalit, grundare och CPO.

Partnerinvest har varit med och stöttad bolaget från start. Redan 2018, samma år som bolaget grundades, genomfördes en första förinvestering i Bolaget.

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.

Lena Fridlund Forsgren
INVESTMENT MANAGER