2024-06-03 07:58Pressmeddelande

Partnerinvest Norr lanserar sin tredje fond

Partnerinvest 2024

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörsteam.

– Med den tredje fonden på banan söker vi nu fler nya, spännande tillväxtbolag att investera kapital i, säger Partnerinvest Norrs VD Ingela Lidström.

Hösten 2023 stängde Partnerinvest Norr sin första fond som sedan starten 2010 möjliggjort investeringar på 184 Mkr i totalt 43 tillväxtbolag. Tillsammans med privat kapital har dessa bolag tillförts drygt 600 Mkr i ägarkapital. Fonden har genererat 1,6 gånger investerat kapital, trots att uppdraget är att ta hög risk, ofta i tidiga faser. Det är 60 procent över fondens mål.

Nu är det dags för lansering av den tredje fondgenerationen. Fonden är på 175 Mkr och inom ramen för denna kommer nyinvesteringar att göras i 50-60 innovativa bolag under en period om fem år. Fonden finansieras av Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten och strukturfondsmedel från EU som hanteras av Tillväxtverket.

I likhet med tidigare fonder har den nya fonden ett tydligt hållbarhetsfokus, sett till miljö, sociala och ekonomiska faktorer. Partnerinvest Norr investerar gärna i tillväxtbolag med mixade/diversifierade team. Precis som tidigare är vi en aktiv ägare och önskar alltid en styrelseplats för att bidra i strategiska frågor och beslut.

– Vi har ett starkt inflöde av nya spännande bolag och med det stora satsningarna som sker i regionen hoppas vi att det ska innebära att vi tillsammans med det privata kapitalet kan stötta ännu fler SME-bolag på deras tillväxtresa, säger Ingela Lidström, VD på Partnerinvest Norr.

Partnerinvest Norr förvaltar även en andra fondgeneration där vi aktivt jobbar med en bolagsportfölj om ca 30 innehav.

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.

Ingela Lidström
Ingela Lidström