2021-02-12 07:38Pressmeddelande

Partnerinvest investerar i Photon Sports

Sportstech bolaget Photon Sports attraherar närmare 8,5 miljoner kronor i en runda som leds av Partnerinvest Norr, Treac Innovation och Unboxx. Pengarna ska användas för att lansera bolagets produkt mot fotbollsindustrin, först och främst den nordiska marknaden.

Bakom bolaget står Jonas Sjöberg som har över 25 års erfarenhet av att utveckla optiska system. Han har bland annat utvecklas 3D-kameror och mätteknik hos företag som Veoneer, Autoliv och Sony Ericsson.

Förra hösten klev även fotbolls- och TV-profilen Hanna Marklund in som ny delägare i bolaget. Hon har spelat 118 landskamper, tagit tre SM-Guld, ett EM-silver och fått svensk fotbolls finaste pris Diamantbollen.

Vd Jonas Sjöberg på Photon Sports gläds över det nya kapitalet.

– Det känns väldigt spännande, på det här sättet kan vi hålla ett högre tempo och verifiera och utveckla vår internationellt gångbara produkt. Det har varit en lång resa så här långt med mycket arbete men det finns inga genvägar för att skapa en produkt i världsklass, säger Jonas.

– Jag vet själv vilket bra verktyg det är för fotbollsspelare – både på ungdomsnivå och professionell nivå – och att kunna tillgängliggöra ny och prisvärd teknologi för att ta reda på vilken träning som verkligen fungerar kommer göra stor nytta, säger Hanna.

Produkten, en revolutionerande 3D-lösning för att mäta hastighet, smidighet och kraft hos idrottare, är mobil och användarvänlig vilket gör att den går att använda i träningens vardag. Den kan användas på fotbollsplanen eller träningsanläggningen, utan att någon behöver resa någonstans. Nu ska de första produkterna skickas ut till testkunder för att få inspel som kan leda till att förfina produkten ytterligare innan lansering.

– Vi är inne i ett intensivt skede i utvecklingen kombinerat med att bygga teamet i bolaget och till det kommer alla kontakter med kunder och intressenter. Rekryteringen är en nyckelfråga för att kunna leverera i den takt och kvalité som behövs, avslutar Jonas.

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.

Lena Fridlund Forsgren
INVESTMENT MANAGER