2020-01-30 09:48Pressmeddelande

Mowida utökar ägargruppen med norrländska muskler

Lena Fridlund Forsgren, Marcus Bodin, Karin Bodin, Maria Hedblom, Rickard Nyberg, Anders Andersson och Mowida vid prisutdelningen på UmeågalanLena Fridlund Forsgren, Marcus Bodin, Karin Bodin, Maria Hedblom, Rickard Nyberg, Anders Andersson och Mowida vid prisutdelningen på Umeågalan

Mowida är nära en lansering av sin plattform för små och medelstora fastighetsägare. För att stärka lanseringen investerar Walter o Johanna AB med Karin och Marcus Bodin i spetsen i Mowida.

Mowida som på Umeågalan utsågs till Årets Unga Företag utökar ägargruppen med starka lokala muskler och välkomnar in Walter & Johanna AB med Karin och Marcus Bodin i spetsen. Med gemensamma värderingar och med den entreprenöriella drivkraften att utveckla regionen blev matchningen mellan investerare och start-up enkel.

• Jag är stolt över att utöka ägargruppen med just Karin och Marcus tackvare deras värdegrund och vilja att se både Mowida och regionen att utvecklas. Dom har varit ett stort stöd och en källa till inspiration i mitt arbete och jag är glad över att båda officiellt är en del av Mowida. Våra finansiärer är alla viktiga möjliggörare under vår resa. Säger Meiju Vartiainen, VD för Mowida.

Marcus Bodin och Karin Bodin, till vardags koncernvd på Polarbröd, är nu en viktig del av Mowida och bolagets fortsatta utveckling. De är nu en del av den starkt värdegrunddrivna ägargruppen som sedan tidigare bestod av grundaren Meiju Vartiainen och finansiärerna Partnerinvest, Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse samt de privata finansiärerna Anders Andersson och Rickard Nyberg.

De nya ägarna visar på en stark tilltro till bolagets framtida utveckling och sociala påverkan.

• Vi tror starkt på Mowida som är ett dynamiskt företag med en smart produkt som kommer spara mycket tid och pengar för fastighetsägare framöver, säger Marcus Bodin.

• I en smartare och mer hållbar framtid gäller det att ha bättre koll på sin information. Mowida ger fastighetsägare möjlighet att få bättre koll. Dessutom är Mowidas värdegrund starkt driven av sociala hänsyn vilket känns härligt att få vara en del av, säger Karin Bodin

Mowida skapar en digital plattform för administration och uthyrning och samlar helheten av den funktionalitet som små och medelstora fastighetsägare har behov av. Bolaget närmar sig lansering och fortsätter genom ett kundfokuserat arbetssätt utveckla plattformen med målet att hjälpa fastighetsägare förenkla deras vardag samt arbeta för att digitalisera branschen.

Mowida är ett bolag med en stark drivkraft och vilja att utveckla fastighetsbranschen samt bygga ett lönsamt och på alla sätt ett långsiktigt hållbart företag. Något som samtliga finansiärer fortsatt stöttar.

Kontaktuppgifter:

Meiju Vartiainen
VD & Grundare, Mowida AB
meiju@mowida.com
072 55 076 51

Karin Bodin
Walter & Johanna AB
karin@walterjohanna.se
073 312 44 63

Marcus Bodin
Walter & Johanna AB
marcus@walterjohanna.se
070 609 04 48

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.

Lena Fridlund Forsgren
INVESTMENT MANAGER