2024-05-28 14:05Pressmeddelande

En summering av Fond 1

Partnerinvets Norr team

Hösten 2023 stängde vi vår första fond. Sedan starten 2010 har vi totalt har vi investerat 184 Mkr i 43 tillväxtbolag genom fonden.

Bolagen har attraherat drygt 600 Mkr i ägarkapital under den tid som Partnerinvest Norr varit delägare. De har anställt drygt 500 nya medarbetare fram till att vi sålt av innehaven. Det är en utveckling helt i linje med vår investeringsfilosofi och målsättning – att främja näringslivet och stimulera marknaden i Norr- och Västerbotten.

Fonden har presterat en exitmultipel på 1,6 gånger investerat kapital (detta trots att uppdraget är att ta hög risk, ofta i tidiga faser). Det är 60 procent över fondens mål!

Fond 1 finansierades av Almi, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden via Tillväxtverket

Nu jobbar vi vidare med vår andra fond och inom kort kommer fler spännande nyheter från oss!

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.

Ingela Lidström
Ingela Lidström