2024-03-21 11:37Pressmeddelande

De vill skapa Nordens Napa Valley

Li och Lars,  New Nordic Beverage

New Nordic Beverage är vinmakarna med visioner modell större.

Vi vill bidra till den gröna omställningen genom drycker gjorda av den svenska naturens råvaror, säger Li Holmberg som är en av grundarna till det Norsjöbaserade företaget.

Partnerinvest Norr har investerat i New Nordic Beverage och sitter också med i styrelsen.

Varken Li Holmberg eller hennes affärspartner Lars Normark hade någon erfarenhet av att tillverka vin när de drog i gång sin verksamhet 2018. Men en målsättning fanns: De ville utveckla ett svenskt vin som var minst lika bra som ett franskt – där druvorna ersattes av blåbär.

Att New Nordic Beverage idag finns representerade på fler Michelinrestauranger visar att målet inte var orealistiskt. Men Li och Lars siktar vidare. Sortimentet har utökats med både likör och glögg samt ett antal alkoholfria drycker. Startåret producerade New Nordic Beverage cirka 2 500 flaskor, nu är de uppe i hela 45 000 flaskor vin och likörer, samt siktar på 100 000 flaskor av alkoholfria drycker per år.

Målet är att nå en omsättning på 65 miljoner kronor år 2026.

Men det unika är inte enbart expansionstakten, utan också hela filosofin kring råvarorna och företagets hållbarhetstänk.

– De norrländska skogarna är vår vingård. Råvarorna finns där naturligt; det krävs ingen avskogning, inga bekämpningsmedel eller resursslösande bevattning. Så därför bidrar vi till en grön omställning inom vårt segment, säger Li Holmberg.

Li säger att de gärna är med och skapar Nordens Napa Valley i regionen. Och om man betänker att de sju miljoner hektar blåbärsskog som finns i Sverige faktiskt är samma som den totala ytan världen över för odling av druvor, låter det inte helt osannolikt.

När det var aktuellt att ta in kapital sökte New Nordic Beverage efter en investerare som verkligen förstod själva kulturarbetet och kopplingen till norra Sverige. Partnerinvest Norr föll in i ramen omgående.

– De är fantastiskt roliga att jobba med. Så professionella, utbrister Li och fortsätter att berätta att Partnerinvest Norr bidrar med mer än pengar, inte minst ett stort kontaktnät och kompetens inom ekonomikontroll.

– Lena Fridlund Forsgren sitter med i vår styrelse och ger oss massor av hjälp med till exempel avtalsfrågor.

Vilken personlig favorit i det egna sortimentet har då Li?

– Istället för dessert väljer jag Rålund Drottning, det är ett av våra nyaste viner. Sedan tar jag gärna en ”hutt” av våra alkoholfria varianter också, för att fylla på antioxidanter, avslutar Li Holmberg.

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.

Ingela Lidström
Ingela Lidström