2024-01-03 14:01Nyheter

De investerar för en bättre och roligare värld

Henrik Wimeliu, Investeringsansvarig Fort Knox

Fort Knox har ett namn som förpliktigar. Det Umeåbaserade bolaget ser guldet i de företag man investerar i. Investeringsansvarige Henrik Wimelius berättar mer om samarbetet med Partnerinvest Norr och vad han tycker att du som entreprenör bör tänka på.

Fort Knox är ett familjeföretag vars grundare Krister Olsson genom åren byggt och sålt omkring 200 bolag. Numera är det två av barnen, Markus och Johanna, som driver verksamheten vidare. Verksamhetsbeskrivningen är att investera i små och medelstora bolag primärt i Norrland – där Norrland oftast betyder från Sundsvall och uppåt.

Henrik Wimelius är investeringsansvarig med koll på helheten:

– De senaste åtta åren har vi gått från under tio bolag till att vara inblandade i nästan 30. Det finns alltid ett fortsatt stort behov av riskkapital, även om regionen just nu fått ett uppsving med de nya, stora industrierna som etablerar sig i norr.

Riktar ni in er på någon särskild marknad?

– Vi investerar inte ett specifikt segment utan ser oss som allätare. Det finns ett ägardirektiv som säger att vi ska göra världen lite bättre och roligare genom våra investeringar, så vi försöker hitta bolag som linjerar med det. Det kan vara allt från tech-bolag till universitetsavknoppningar som exempelvis Arevo, som utvecklar miljövänliga biostimulanter för skog och jordbruk.

Sedan ett antal år har Fort Knox gjort saminvesteringar med Partnerinvest Norr. Henrik berättar om hur man fann varandra.

– Det finns som sagt allt för begränsad tillgång till riskkapital i norra Sverige. Vissa ängelinvesterare gör förstås viktiga insatser, men det är få som kan ta större investeringar eller göra volym.

– När Fort Knox började skala upp ville vi syndikera med andra. Vi sprang på Partnerinvest Norr i flera case, som slutade med att vi saminvesterade i ett antal bolag. Det har utvecklats till ett fint samarbete där det känns som att vi kompletterar varandra bra.

På vilket sätt?

– Vi bidrar med olika perspektiv och kanske även lite olika tidshorisonter. Fort Knox kan ha en viss frihet i hur snabbt vi vill driva en process och behöver inte alltid vara så formella.

Avslutningsvis, vad tycker du att en entreprenör bör tänka på?

– Den första rådet jag brukar ge unga bolag är att tänka efter om de verkligen behöver riskkapital. Att ta in investerare i sitt bolag förändrar vissa dimensioner, exempelvis är man plötsligt flera ägare som ska komma överens om målbilder och styrning. Då marknaden rör sig extremt fort har man dock ibland inget val utan måste agera snabbare än de befintliga resurserna tillåter. Men det finns också situationer där det är bättre och tryggare att växa organiskt.

– Råd två är att alltid vara 100 procent transparent när du pratar med investerare. Att söka kapital är en tidskrävande process där du som entreprenör oftast får dra det tyngsta lasset, men ju tydligare och ärligare du är i starten, desto bättre resultat får du långsiktigt.

Ärlighet vara längst för att göra världen bättre och roligare?

– Precis!

Om Partnerinvest Norr

Partnerinvest Norr är ett riskkapitalbolag, aktivt i Norr- och Västerbotten, som investerar i bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer. Vi startade vår verksamhet våren 2010 på initiativ av Norrlandsfonden och Almi Invest. Partnerinvest Norr har god kunskap om ägarkapital och investeringar i norra Sverige.