2024-04-17 21:28News

Pia FermPia Ferm, Wohnzimmer mit Handarbeit, 2023

Pia Ferm
18.01 – 02.03.2024
Plow your fields, keep your enemies close

Pia Ferm (f. 1986 i Lysekil, Sverige)

Utställningen Plow your fields, keep your enemies close är Pia Ferms debututställning på Saskia Neuman Gallery, och hennes första soloutställning i Sverige. Pia Ferm tog examen från den prestigefulla konsthögskolan och akademin Staedel Schule i Frankfurt i 2020, där hon bor och är verksam idag.

Konstnären använder en rad olika material och metoder i sin konstnärliga praxis; vävning och tuftning, men även skulptur i sten och marmor. Praktik och process är genomgående i konstnärskapet. Ferm bygger sina egna vävstolar, och varje enskilt verk börjar alltid med en sketch, teckning eller akvarell som formar idén. Konstnären beskriver utställningens narrativ “att handla om sig själv, för det ju alltid”. Ferm vill utforska olika strategier och processer kring sitt arbete; “det handlar alltid om mitt arbete, om ateljéarbete, om de sociala kvarnarna, tiden, och det märkligt undflyende begreppet valuta, och att försöka få allting att gå ihop..som idé och praktik”.

I utställningen presenteras enbart nya verk, bland annat en stor och omfattande tuftad gobeläng i galleriets första rum. Konstnären har också skapat flera nya mindre vävda verk, samt en svit av mellanstora tuftade verk som presenteras i galleriets inre rum. I samband med de nya textila verken har Pia även skapat skulpturer i sten och marmor. De agerar språkrör för hennes idéer kring den konstnärliga praktiken och de tankar som väcks i reflektioner över arbetet som konstnär.

About

Part Projects is a contemporary PR and communication agency specializing in art and culture. We seek tomorrow’s ideas, new connections, and a sustainable lifestyle. We only collaborate with clients whom we believe make this world a better place. We bring our passion for the art world, creativity, and innovation wherever we go.