2021-06-02 12:01Pressmeddelande

Tillskott till bevarandeprogrammet, den 20 mars föddes sumatratigern Toba

Sumatratigern har en mörk orangefärgad päls med svarta ränder som sitter tätt ihop, det antas kunna ge ett bättre kamouflage och en bättre möjlighet att smälta in i den tropiska regnskogen. Det är den minsta underarten av tiger som finns kvar idag och man räknar med att det finns färre än 400 individer kvar i det vilda.

Sumatratigern ingår i den europeiska djurparksföreningens bevarandeprogram och det finns 124 individer i EEP projektet idag fördelat på 58 institutioner. Utöver att bevarandeprogrammet koordinator tittar på de genetiska faktorerna när de ska göra avelsrekommendationer kan man ibland behöva göra ytterligare justeringar om just de specifika individerna som genetiskt vore idealiska partners inte fungerar som det var tänkt.

Under 2020 kom en ny avelshane till Parken Zoo, han är född i en djurpark i Hawaii och har bott i en fransk djurpark under de senaste åren, men inte fått några avkommor med tilltänkt avelshona. Efter att ha kommit till rätta här på Parken Zoo, introducerades han till avelshonan Keisha och de har fungerat bra ihop. Det har nu resulterat i födseln av en liten hona som är döpt till Toba efter den största sjön på Sumatra.

• Tondi har visat sig vara en fantastisk individ och han var med under Tobas födsel. Eftersom vi upplevde Tondi väldigt intresserad av att vara med Keisha och Toba redan från första dagen har vi låtit dom gå tillsammans. Oftast brukar man separera hanen från nyfödda ungar, men det är viktigt att följa magkänslan och individens beteende även om man vanligen har gjort det efter förlossningen. I det här fallet har även Keisha upplevts lugnare när Tondi är med dom, säger Parken Zoos veterinär Anita Burkevica.

• Toba är söt och busig, men är blyg för allt som är nytt, säger Julia Johnsson djurvårdare på Parken Zoo.

Källor:

Bevarandeprogram: https://www.eaza.net/conservation/programmes/

Sumatratiger: https://www.parkenzoo.se/djur/sumatratiger/

Hotstatus: https://www.iucnredlist.org/species/15966/5334836

Om Parken Zoo

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. Parken består av både djurpark, bad, nöjespark och camping. Barnfamiljer besöker Parken Zoo både vår-, sommar- och höstsäsong samt på parkens temadagar under halloween och jul. Ett perfekt äventyr - här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära. I djurparken finns ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Bolaget är sedan augusti 2016 privatägt av Mimir Invest AB. Mer info www.parkenzoo.se Instagram: @parkenzooeskilstuna Facebook: @parkenzoo

Veterinär/djurparkschef
Anita Burkevica