2021-05-21 11:06Pressmeddelande

Från Parken Zoo till det vilda – Jätteuttern återvänder till Argentina

Hanen Nanay föddes på Parken Zoo 1 oktober 2018 och har nu, genom ett samarbete med ett globalt utplanteringsprojekt som koordineras av Foundation Rewilding Argentina, transporterats till Iberá National Park i Argentina.

Parken Zoo är den enda svenska djurparken som deltar i detta projekt med jätteutter.
- Vi är otroligt stolta och glada att få möjlighet att delta i detta projekt. Djurparker och bevarandeorganisationer samarbetar mellan varandra världen över för att möjliggöra långsiktigt bevarande av hotade arter och biologisk mångfald, säger Sofia Larsson, VD på Parken Zoo i Eskilstuna.

Jätteuttern (Pteronura brasiliensis) är den största utter av de 13 utterarter som finns i världen. Jätteuttern lever i Sydamerika och klassas som starkt hotad av den internationella naturvårdsunionen IUCN. Den huvudsakliga populationen finns idag i Brasilien och i Argentina där den historiskt har funnits räknas den som utdöd. Några av de största hoten är pälsjakt, konflikter med fiskeindustrin och miljöförstöring.

Som en del i det bevarandearbete som sker bland annat på Parken Zoo ingår denna art i den europeiska djurparksorganisationens (EAZA) bevarandeavelsprogram (EEP). Bevarandeprogrammet deltar i det globala projektet Rewilding Iberá som drivs av Foundation Rewilding Argentina, en organisation som arbetar för hållbara ekosystem.

- Just nu är Nanay i karantän i väntan på att få komma ut till sitt nya hem i det vilda. Innan dess måste han förbereda sig genom att öva på att jaga levande fisk och lära känna sin nya miljö, vilket
han kommer göra i en specialbyggd flodanläggning. Han väntar även på en lämplig hona för att kunna bilda en familjegrupp, säger Anita Burkevica, Veterinär/djurparkschef på Parken Zoo i Eskilstuna.

Rebecca Batsoulis, Presskontakt
rebecca.batsoulis@techposition.se

Om Parken Zoo

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. Parken består av både djurpark, bad, nöjespark och camping. Barnfamiljer besöker Parken Zoo både vår-, sommar- och höstsäsong samt på parkens temadagar under halloween och jul. Ett perfekt äventyr - här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära. I djurparken finns ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Bolaget är sedan augusti 2016 privatägt av Mimir Invest AB. Mer info www.parkenzoo.se