2018-07-26 10:00Pressmeddelande

Dvärgflodhäst född på Parken Zoo Eskilstuna

PRM Eskilstuna torsdag 26 juli 2018

Dvärgflodhäst född på Parken Zoo i Eskilstuna

En ny liten dvärgflodhästunge är född på Parken Zoo. Kalven som fått namnet Ophelia föddes sista juni, har i några veckor varit i lugn och ro tillsammans med sin mamma men börjar nu bli redo att få besök vid sin anläggning.

Djurparkspersonalen satt på helspänn när det var dags för dvärgflodhästen Krakunia att föda sin lilla kalv. Förstadiet inför födseln tog flera timmar men det tog bara några sekunder för den lilla att komma ut när det väl var dags. Elva dagar efter födseln genomförde veterinär Anita Burkevica en hälsokontroll och konstaterade att kalven var en hona och har av djurvårdarna fått namnet Ophelia. Hon diar bra och vägde vid hälsokontrollen 10 kg. Hon börjar redan få lika många charmiga valkar som storasyster Olivia som blev världsberömd när hon kom till världen 2014. Bilden på Olivia med sina valkar blev publicerad i mängder av internationell press men även syskonet Oliver som föddes 2011 fick stor publicitet.

-Både ungen och mamman mår bra, säger Parkens Zoo´s djurparkschef och veterinär Anita Burkevica, - Jag har tittat till familjen varje dag sen födseln och jagser att Krakunia är en erfaren mamma som är van att ta hand om sina ungar fortsätter Anita.

Dvärgflodhästar är landlevande djur men tillbringar också mycket tid i vatten. De är dräktiga i cirka 6,5 månader och diar sedan i 6-8 månader. Kalven stannar kvar hos sin mamma i flera år och i det vilda kan de stanna kvar ända upp till 8 års ålder.

Parken Zoo är den enda djurparken i Sverige som har dvärgflodhästar i sin djurkollektion och har tidigare fått två ungar, Oliver som föddes 2011 och Olivia som föddes 2014. Båda har flyttat till andra djurparker i Europa.
-Vi är mycket glada att kunna bidra till det internationella bevarandeavelsprogram som sköts gemensamt av EAZA* och WAZA** avslutar Anita Burkevica

I det vilda lever dvärgflodhästen i västra Afrika och är klassad som en starkt hotat art enligt IUCNs röd lista http://www.iucnredlist.org/details/10032/0 .

Parken zoo är medlemmar i:

EAZA* – European Association of Zoos and Aquaria https://www.eaza.net/

WAZA**- World Association of Zoos and Aquariums http://www.waza.org/en/site/home

SFD - Svenska djurparksföreningen http://svenska-djurparksforeningen.nu/om-sdf/

Fakta se hemsidan

För mer info: Anita Burkevica, djurparkschef och veterinär, 072-145 20 26, anita.burkevica@parkenzoo.se

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. En perfekt dagsutflykt, här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära Här finns djurparken med ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Tillsammans med (Zoo-skolan), utbildningsverksamhet, badet, nöjesparken och uppträdanden av folkkära artister finns något för alla i familjen. Bolaget är sen augusti 2016 privatägd.  Mer info www.parkenzoo.se

Om Parken Zoo

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. En perfekt dagsutflykt, här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära. Här finns djurparken med ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Tillsammans med (Zoo-skolan), utbildningsverksamhet, badet, nöjesparken och uppträdanden av folkkära artister finns något för alla i familjen. Bolaget är sen augusti 2016 privatägt Mimir Capital AB. Mer info www.parkenzoo.se