2020-05-11 12:57Nyheter

Svenska Djurskyddsföreningen och Parken Zoo i unikt samarbete

Utbildning Parken Zoo och Svenska DjurskyddsföreningenUtbildning Parken Zoo och Svenska Djurskyddsföreningen

Svenska Djurskyddsföreningen och Parken Zoo gör nu en gemensam satsning för att intressera barn i tidig ålder för djurs behov och villkor. Till höststarten kommer samtliga förskoleklasser i Eskilstuna kommun att bjudas in till Parken Zoo för att lära sig om djurskydd.

Satsningen går under namnet Djurskyddsveckorna och varje förskoleklass kommer att få en utbildningsdag med klassrummet utomhus och mitt bland djuren i Parken Zoo. Med djurparkens zoopedagoger som lärare kommer barnen att få kunskaper och insikter i hur man hanterar och förhåller sig till både vilda och tama djur.

Sedan många år tillbaka driver Parken Zoo tillsammans med kommunala aktörer utbildningssatsningen Eco Friends som vänder sig till årskurserna 2, 4 och 6 i grundskolan. Genom det nya samarbetet med Svenska Djurskyddsföreningen utökas den pedagogiska verksamheten till en ännu yngre målgrupp.

– I vår urbaniserade värld blir glappet mellan natur, djur och vårt vardagliga liv allt större. Det påverkar barns och ungas intresse för djur- och naturliv men också förståelsen för djurens villkor och vikten av biologisk mångfald. Därför är vi fantastiskt glada över att Svenska Djurskyddsföreningen vill stötta oss i en satsning på pedagogisk verksamhet i ännu tidigare åldrar, säger Linn Lagerström, zoolog på Parken Zoo.

Det var i samband med att Parken Zoo bjöd in representanter från Svenska Djurskyddsföreningen som idén till ett samarbete började att gro.

– Jag och mina medarbetare blev imponerade över personalens engagemang för djuren och kunskap om deras behov, när vi besökte Parken Zoo. Trots en begränsad yta har parken hittat olika sätt att stimulera och berika alla sina djur. Barnens möjligheter att komma nära vissa djur, samtidigt som djuren övervakas av personal, ger perfekta förutsättningar för den undervisning vi vill stimulera, säger Johan Beck Friis, generalsekreterare för Svenska Djurskyddsföreningen.

Att barn tidigt får möta och lära sig om djur är en nyckel till ett starkt och långsiktigt förankrat djurskydd.

– Barnen är vår framtid och därför är det så viktigt att de får bra undervisning om djurens villkor. Barn måste tidigt förstå att djur är levande och kännande varelser som ska hanteras därefter, med respekt och empati, säger Johan Beck Friis.

Svenska Djurskyddsföreningen stöttar utbildningen ekonomiskt och Parken Zoo driver och projektleder satsningen. Utbildningen innefattar bland annat värdegrundsmaterialet REDE.

– Den här typen av samarbete är oerhört värdefullt för Parken Zoos verksamhet. Vi får sakkunniga personer inom djurvälfärden som bekräftar det jobb vi gör och då känns det extra viktigt att fortsätta vår utveckling, säger Parkens Zoos veterinär och djurparkschef Anita Burkevica.

För mer information, kontakta:

Parken Zoo

Anita Burkevica, veterinär och djurparkschef , Parken Zoo

Tele:  072-145 20 26 Epost anita.burkevica@parkenzoo.se

Louise Nilsberth, zoopedagog Parken Zoo

Tele: 070-086 28 82 Epost louise.nilsberth@parkenzoo.se

Svenska Djurskyddsföreningen

Johan Beck Friis, generalsekreterare Svenska Djurskyddsföreningen

Tele: 070-717 73 25  E-post: johan@djurskydd.org

Om Parken Zoo

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. En perfekt dagsutflykt, här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära. Här finns djurparken med ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Tillsammans med (Zoo-skolan), utbildningsverksamhet, badet, nöjesparken och uppträdanden av folkkära artister finns något för alla i familjen. Bolaget är sen augusti 2016 privatägt Mimir Capital AB. Mer info www.parkenzoo.se

Veterinär/djurparkschef