2021-05-19 18:16Nyheter

Äntligen har Parken Zoo öppnat

Äntligen har Parken Zoo öppnat för säsongen!
- så har anläggningen corona-anpassats!

Parken Zoo meddelar att de öppnade för säsongen torsdagen den
13:e maj. Anpassning har gjorts så att alla ska kunna njuta av parken på ett säkert sätt. Under pandemin har en rad olika åtgärder vidtagits för att upplevelsen ska bli lika trygg som äventyrlig.

- Vi är så glada att få slå upp portarna till parken igen. I dessa tider är det extra viktigt för både barn och vuxna att få uppleva äventyr tillsammans på ett säkert sätt. Utomhus, på avstånd, säger Parken Zoos VD Sofia Larsson.

Parken Zoo har tagit fram riktlinjer för att säkerhetsställa en corona-säker öppning, som gör parken tillgänglig för både de stora och små familjemedlemmarna!

Nedan följer ett urval:

● I inomhusmiljöer där tillräckligt avstånd inte kan hållas monteras plexi- och plastskydd vid kassaterminaler (i likhet med resterande handel)

● Djurparken öppnar upp utomhus (under rådande omständigheter hålls inomhushägn stängda tillfälligt). Parken väntar på myndighetsbeslut för att kunna öppna upp nöjesfältet

● Handtvättsmöjligheter görs tillgängliga på flera platser i parken

● Vid behov utökas picknikområden/sittplatsområden så att avstånd alltid kan hållas

● Tydliga avståndsmarkeringar vid eventuell köbildning sätts upp

● Ingen kontanthantering kommer att tillåtas, all betalning sker via kort

- Vi är måna om att säkerställa ett tryggt besök men också en spännande upplevelse. Därför har vi tagit fram nya riktlinjer och åtgärder. Vi har stor respekt för myndigheternas beslut och är tacksamma att kunna få öppna upp i dessa tider. Vi ser fram emot att få ta emot besökare på ett ansvarsfullt sätt, säger Sofia Larsson.

Ytterligare åtgärder som Parken Zoo i Eskilstuna vidtagit:

● Digitala menyer utanför restaurangerna. Besökare kommer att kunna beställa mat från
restaurangen via digitala skärmar samt från sin mobiltelefon- allt för att slippa både trängsel och köer.

● Digitala köp av entrébiljetter och platsbokning. Entrébiljetter köps på förhand med ett maxantal besökare per dag för att undvika trängsel i parken samt köbildning utanför området - för att ingen skall behöva vänta på det spännande äventyret!

Rebecca Batsoulis
rebecca.batsoulis@techposition.se

Om Parken Zoo

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. Parken består av både djurpark, bad, nöjespark och camping. Barnfamiljer besöker Parken Zoo både vår-, sommar- och höstsäsong samt på parkens temadagar under halloween och jul. Ett perfekt äventyr - här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära. I djurparken finns ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Bolaget är sedan augusti 2016 privatägt av Mimir Invest AB. Mer info www.parkenzoo.se