2021-03-18 07:30Press release

Två nyckelspelare inom EdTech-industrin annonserar sin avsikt att gå samman

Original tar steg för att möta ett föränderligt landskap inom området utbildningsteknologi

(Stockholm, 18 mars 2021) - Ouriginal, Europas ledande leverantör för hantering av plagiat och textlikheter meddelar att dess nuvarande ägare har ingått avtal med Turnitin LLC om deras avsikt att förvärva Ouriginal. För närvarande är affären föremål för en obligatorisk godkännandeprocess och kommer därmed att först genomgå en granskning av konkurrensmyndigheter.

Genom att bli en del av en större organisation kommer Ouriginal att kunna utöka sin räckvidd och tillåta fler kunder att ta del av företagets innovativa lösningar. Som en del av en global organisation kommer Ouriginal dessutom att vara bättre positionerat för att anpassa sig till ett snabbt föränderligt landskap inom sektorn för utbildningsteknologin.

Året 2020 var en vattendelare för EdTech-företag med avseende på tillväxt och marknadens mognad. Digitala lösningar har visat sig vara ytterligt väsentliga för utbildningsorganisationer och för EdTech-företag som Ouriginal resulterade detta i två viktiga utvecklingar: Efterfrågan på tillförlitliga, toppmoderna lösningar som tillgodoser nuvarande och framtida behov hos lärare samt ökad uppmärksamhet på branschen från både större globala företag såväl som investerare. Med tanke på den framgångsrika lanseringen av ett nytt varumärke 2020 och den mycket uppskattade service som företaget tillhandahåller sina kunder, fick Ouriginals nuvarande ägare förfrågningar från flera parter som ville samarbeta med och eventuellt förvärva Ouriginal. I mars 2021 undertecknades ett avtal med Turnitin LLC om deras avsikt att förvärva Ouriginal.

“Ouriginal har lång erfarenhet av att leverera högkvalitativa, avancerade och tillförlitliga lösningar till utbildningssektorn. Vi känner till våra kunders behov och vill fortsätta våra relationer med dem också i framtiden”, säger Andreas Ohlson, VD för Ouriginal. ”För att kunna göra det behöver vi resurser för att utveckla och underhålla dessa lösningar globalt, samt för att kunna tillhandahålla en hög standard på vår kundtjänst. Genom att uppgå i en större organisation får vi bättre möjligheter att förverkliga dessa mål. För oss är Turnitin rätt partner för att hjälpa oss att nå våra framtida mål. ”

"Turnitin och Ouriginal har som gemensam nämnare engagemanget för att upprätthålla integritet inom utbildning ", säger Chris Caren, VD för Turnitin. ”Genom att gå samman utökar vi vår geografiska räckvidd och ger fler kunder tillgång till högkvalitativa lösningar för kontroll av textlikhet. Vi är angelägna om att växa med Ouriginal och hjälpa ännu fler lärare att säkerställa akademisk integritet och att studenter bidrar med sitt eget arbete.”

För närvarande genomgår avsikten till förvärv en för affärens storlek lagstadgad konkurrensgranskning. Våra kunder kommer inte att uppleva några förändringar i sina tjänster och kommer att fortsätta arbeta med det befintliga Ouriginal-teamet och med Ouriginals tjänster även efter ett eventuellt slutförande av förvärvet.

Om du har några frågor angående det avsedda förvärvet av Ouriginal, vänligen kontakta vår talesperson via press@ouriginal.com.

About Turnitin

Turnitin is a global company dedicated to ensuring the integrity of education and meaningfully improving learning outcomes. For more than 20 years, Turnitin has partnered with educational institutions to promote honesty, consistency, and fairness across all subject areas and assessment types. Our products are used by educational institutions and certification and licensing programs to uphold integrity and increase learning performance, and by students and professionals to do their best, original work.

Turnitin has offices in Australia, India, Indonesia, Japan, Korea, Mexico, the Netherlands, the Philippines, Ukraine, the United Kingdom, and the United States. Over 15,000 academic institutions, publishers, and corporations use our services: Feedback Studio, Gradescope, iThenticate, Turnitin Originality, Turnitin Similarity, ExamSoft, and ProctorExam.

About Procuritas

Procuritas Capital Investors VI (“PCI VI”) is a private equity fund focusing on mid-sized companies in the Nordic region. PCI VI launched in 2017, with 318 MEUR in committed capital. With a passion for business, extensive experience, and more than thirty years’ track record covering a large variety of transactions, Procuritas has supported more than 40 companies with the aim to accelerate their growth and realize their true business potential.

About Ouriginal

Med mer än tre decenniers påvisad erfarenhet är Ouriginal företaget som levererar den banbrytande tekniken inom området textmatchning och förebyggande av plagiering. Företagets programvara hjälper studenter att tänka självständigt, sparar tid för lärare vid utvärdering av uppgifter och hjälper företag att bevara sitt goda rykte.

Verena Kunz-Gehrmann
Head of Marketing
Verena Kunz-Gehrmann
Verena heads up marketing and communications at Ouriginal. She is the person to get in contact with if you want to know more about the Ouriginal story.