2022-04-22 11:57Pressmeddelande

X Shore vinnare av Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2022

Elbåtstillverkaren X Shore Production AB från Nyköping är årets vinnare av hållbarhetspriset East Sweden Sustainability Award.

För fjärde året tilldelas ett företag Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris East Sweden Sustainability Award. Det görs för att lyfta fram goda exempel på hållbara verksamheter i den östsvenska regionen. Priset syftar till att belöna och uppmärksamma företag som på ett framgångsrikt och inspirerande sätt arbetar med att skapa långsiktigt värde där hållbarhet är en given del av verksamhetens utveckling och affärsstrategi.

Företaget som tilldelas priset 2022 är X Shore Production AB. X Shore tillverkar och säljer elfritidsbåtar och har flyttat sin produktion i Sverige till Nyköping. Företaget lanserade sin nuvarande båtmodell 2020 och den första tillverkade båten i Nyköping gick ut från fabrik tidigare i år. Fabriken i Nyköping ska senare i år nå en kapacitet på två båtar per skift.

– X Shore är ett mycket intressant företag med stort och långsiktigt hållbarhetsfokus som genomsyrar hela verksamheten. Jag är extra stolt och glad att de valt att utveckla sin verksamhet i vår region. Från elektrifieringen av båtar till hållbara materialval och klimatsmarta fabriker. Företaget utmärker sig även gällande personalpolitiken där de exempelvis inte söker båtbyggare i första hand utan i stället letar efter operatörer med olika kompetenser och erfarenheter samt eftersträvar diversifierade arbetslag. Mycket talar för att vi kommer att höra mycket spännande kring X Shore framöver, säger Simon Helmér, vd Östsvenska Handelskammaren.

– Det är hedrande för oss att få detta fina pris. Hela vår idé handlar om att göra världen bättre genom att ge en bättre och smartare upplevelse. Fritidsbåtssektorn har ännu inte kommit alls lika långt som bilbranschen i omställningen. Vi är fortfarande små i volym, men ändå störst i världen – och båtarna som redan idag beställs från många länder i Europa, mellanöstern och USA kommer alla att komma från fabriken i Nyköping, säger Elias Wästberg fabrikschef för X Shore i Nyköping.

X Shore får utöver utmärkelsen och äran även en prissumma på 10 000 kronor att skänka till valfri välgörande organisation som bidrar till utveckling i en hållbar riktning. X Shore har beslutat att ge pengarna till Expedition Baltic Sea, som jobbar för en mer ren Östersjö.

Motivering:
X Shore är elbåtstillverkaren som utmanar båtindustrin genom ny teknologi, innovativ forskning, smart design och hållbara material. Företaget arbetar strategiskt och föredömligt med långsiktig hållbarhet som tydligt definierar hela verksamheten, med stor målmedvetenhet kring koldioxidavtryck, effektiv tillverkning och smarta samt miljövänliga lösningar men även hög målsättning kopplat till rekrytering och personalfrågor. Därtill är X Shores produktionssatsning i Nyköping en stor källa till inspiration där företaget tar det maritima hantverket till en ny nivå.

X Shore tog emot Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2022. Utdelningen ägde rum i samband med Handelskammarens årsmöte. Elias Wästberg fabrikschef för X Shore i Nyköping deltog digitalt.

X Shore tog emot Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2022. Utdelningen ägde rum i samband med Handelskammarens årsmöte. Elias Wästberg, fabrikschef för X Shore i Nyköping, deltog digitalt.

Om Östsvenska Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är en privat och politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Södermanland, Östergötland och på Gotland. Genom Handelskammaren gör de östsvenska företagen sin röst hörd hos politiker och beslutsfattare. Våra tjänster och erfarenheter bidrar till att skapa bättre möjligheter för våra medlemmar att utveckla sina affärer – lokalt, regionalt och internationellt.

Rickard Widgren
Rickard Widgren