2022-03-09 14:19Pressmeddelande

Högstadieelever från IES i Linköping vann stor mattetävling

Internationella Engelska Skolan har Östergötlands bästa niondeklassare i matematik. Det står klart efter att distriktsfinalen i Sveriges största matematiktävling Pythagoras Quest avgjordes på onsdagen.

I Pythagoras Quest sätts lag samman av de allra bästa eleverna från varje skola som sedan tävlar om att bli bäst i Sverige. Efter pandemiuppehåll var det återigen dags för distriktsfinal där tolv lag från högstadieskolor i Östergötland gjorde upp i Berzeliusskolans aula i Linköping.

Under högtidliga former presenterades vinnarna som förutom diplom, blommor och present dessutom får 4 500 kronor. Oscar Bruck, Hannes Hägglund och Gintare Papiniggte från Internationella Engelska Skolan i Linköping får nu representera Östergötland i Sverigefinalen i Malmö senare i vår.

– Det var oväntat att vi vann för jag tyckte inte att det gick så bra, säger Oscar Bruck, direkt efter prisutdelningen.

– Jag är glad för pengarna och det ska bli kul att åka till Malmö, säger Hannes Högglund, som nu ska göra gamla prov som träning inför finalen.

Samuel Mossberg som är det vinnande lagets lärare var märkbart stolt över sina elever.

– Det är fantastiskt att se dem utvecklas och kul att det resulterar i den här vinsten. Nu ska vi fira med resten av skolan, säger han.

Distriktsfinalen arrangeras av Östsvenska Handelskammaren och Berzeliusskolan för att främja svenska ungdomars utveckling av matematiska färdigheter och logiskt tänkande. Rickard Widgren, kommunikationschef på Östsvenska Handelskammaren var på plats under finaldagen och tillkännagav vinnarna tillsammans med Berzeliusskolans rektor Richard Olovsson.

Bortsett från pandemiuppehåll har tävlingen genomförts varje år sedan 2011.

Topp 3 i distriktsfinalen 2022:

1:a IES Linköping

2:a Ekholmsskolan

3:a Ydreskolan Hjelm

Oscar Bruck, Hannes Hägglund och Gintare Papiniggte från Internationella Engelska Skolan i Linköping och Rickard Widgren, kommunikationschef Östsvenska Handelskammaren.

Om Östsvenska Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är en privat och politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Södermanland, Östergötland och på Gotland. Genom Handelskammaren gör de östsvenska företagen sin röst hörd hos politiker och beslutsfattare. Våra tjänster och erfarenheter bidrar till att skapa bättre möjligheter för våra medlemmar att utveckla sina affärer – lokalt, regionalt och internationellt.

Rickard Widgren
Rickard Widgren