2018-12-12 09:53Pressmeddelande

Handelskammaren får ny ansvarig för näringspolitik

Maria Björk Hummelgren och vd Johanna PalmérMaria Björk Hummelgren och vd Johanna Palmér

Maria Björk Hummelgren har rekryterats till tjänsten som Ansvarig för tillväxt och analys på Östsvenska Handelskammaren. Maria kommer närmast från en tjänst som presskommunikatör på Norrköpings kommun och dessförinnan arbetade hon som ledarskribent och politisk redaktör vid Östgöta Correspondenten.

- Jag är upprymd över att kunna presentera Maria Björk Hummelgren som ny Ansvarig för tillväxt och analys hos oss. Med sin bakgrund och kompetens är hon helt rätt person att driva Handelskammarens påverkansarbete framåt, säger Johanna Palmér vd på Östsvenska Handelskammaren.

Maria är uppvuxen i Norrköping och har en politisk magisterexamen i grunden. Hon är utbildad vid Luleå tekniska universitet samt Linköpings universitet. I över tio år har hon arbetat nära det politiska spelet och den regionala utvecklingen, främst som politisk redaktör och ledarskribent. I dag arbetar hon som presskommunikatör på Norrköpings kommun. Maria tillträder sin nya tjänst den 1 mars 2019.

- Det här är ett drömjobb för mig, på en arbetsplats jag länge haft stor respekt och beundran för. Jag känner mig mycket inspirerad av att få leda Handelskammarens näringspolitiska arbete. Det är en spännande tid att få arbeta med dessa frågor, eftersom det händer så mycket i regionen. Jag tänker exempelvis på Ostlänken, stadsutvecklingen och utmaningen med kompetensförsörjningen, säger Maria Björk Hummelgren.

Som Ansvarig för tillväxt och analys för Östsvenska Handelskammaren kommer Maria ansvara för att för planering och genomförande av Handelskammarens påverkansarbete och se till att Handelskammaren driver den offentliga debatten framåt.

Johanna Palmér
Johanna.palmer@east.cci.se

Om Östsvenska Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är en privat och politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Södermanland, Östergötland och på Gotland. Genom Handelskammaren gör de östsvenska företagen sin röst hörd hos politiker och beslutsfattare. Våra tjänster och erfarenheter bidrar till att skapa bättre möjligheter för våra medlemmar att utveckla sina affärer – lokalt, regionalt och internationellt.

Robin Almqvist
Kommunikationsansvarig