2022-03-08 14:09Pressmeddelande

Efter pandemiuppehåll - distriktsfinal i populär matematiktävling

På onsdag möts Östergötlands högstadieelever i distriktsfinalen i matematiktävlingen Pythagoras Quest i Linköping. Pythagoras Quest är Sveriges största lagtävling i matematik för högstadieelever och syftar till att främja svenska ungdomars utveckling av matematiska färdigheter och logiskt tänkande.

Berzeliusskolan i Linköping och Östsvenska Handelskammaren arrangerar tillsammans distriktsfinalen den 9 mars på Berzeliusskolan där lagen har möjlighet att vinna 4500 kronor. Vinnarlaget går vidare till riksfinalen i Malmö i juni.

– Svenska elevers skolresultat i allmänhet och matematikkunskaper i synnerhet är jätteviktigt för svensk kompetensförsörjning och tillväxt. Vi vill vara med och synliggöra vikten av kunskap i matematik. Därför stödjer vi Pythagoras Quest i vår region, säger Rickard Widgren, kommunikationschef på Östsvenska Handelskammaren.

Högstadieelever från hela Östergötland har varje år sedan 2011 deltagit i Pythagoras quest.

– Techbolag, industrier och övrigt näringsliv i vår region skriker efter talanger. Matematik i tävlingsform är ett kul sätt att motivera eleverna men också ett sätt att öka ämnets attraktivitet så att fler väljer att läsa vidare till yrken såsom ingenjör eller lärare, säger Rickard Widgren.

Tävlingen genomförs på plats återigen som den brukar på Berzeliusskolans gymnasium. Då den under föregående år fått genomföras på distans på grund av pandemin.

– Tolv lag har tagit sig vidare från respektive skola som deltar. De tävlar om en plats i finalen i Malmö. Det är riktigt roligt att välkomna eleverna till vår skola i denna tävling igen efter pandemiuppehållet, säger Richard Olovsson, rektor Berzeliusskolan.

Datum och tid: 9 mars, klockan 9.30 – 13.30, prisutdelning 12:45 i Aulan

Plats: Aulan, Berzeliusskolan, Linköping.

Program:
09:30 Samling i matsalen för fika och information om dagen
09:50 Information om provet
10:00 Start del 1 (60 min)
11:00 Paus
11:15 Start del 2 (30 min)
11:45 Utslagsfrågan (max 15 min)
12:00 Lunch
12:45 Återsamling och prisutdelning i Aulan (media är välkomna att
intervjua vinnarna efter prisutdelningen)
13:30 Klart (som senast)

För mer information:

Rickard Widgren, kommunikationschef, Östsvenska Handelskammaren,
Rickard.widgren@east.cci.se 011-285033

Richard Olovsson, rektor Berzeliusskolan, Linköpings kommun
Richard.olovsson@utb.Linkoping.se 013-262124

Om Östsvenska Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är en privat och politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Södermanland, Östergötland och på Gotland. Genom Handelskammaren gör de östsvenska företagen sin röst hörd hos politiker och beslutsfattare. Våra tjänster och erfarenheter bidrar till att skapa bättre möjligheter för våra medlemmar att utveckla sina affärer – lokalt, regionalt och internationellt.

Rickard Widgren
Rickard Widgren