2023-03-03 14:26Pressmeddelande

GRANIT - PRESSRELEASE & NYHETSBREV FEB23

GRANIT grundades 1996 kring ett köksbord av Anett Jorméus och Susanne Liljenberg. Deras affärsidé var att skapa ett livsstilskoncept som förenklade i vardagen. Smarta och funktionella produkter för hela hemmet i naturliga färger och material med inspiration från naturen. Deras affärsidé kvarstår och idag har GRANIT vuxit och finns på fyra marknader med över 38 butiker i; Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Sedan 2022 är GRANIT en del av Bergendahl Home, ett gemensamt affärsområde där dotterbolagen GRANIT och KitchenTime från Bergendahls koncern ingår. GRANIT är ett företag som verkligen värdesätter miljö- och hållbarhet. Deras mål och fokus är att kunna erbjuda hållbarhet för människor, miljö likväl som producent och konsument. Det är något som GRANIT ständigt strävar efter genom alla led med en gemensam förkärlek till tidlös svensk design och funktionalitet. Allt detta har GRANIT som grund för deras numera stora sortiment som består av det mesta man kan tänkas behöva inom heminredning.

GRANITS designfilosofi handlar helt enkelt om hållbar design för framtiden. Dom tror inte på trender, istället använder dom hållbara och naturliga material som åldras vackert med tiden. GRANIT tror på att inreda sitt hem med få väl valda saker av kvalitet och som matchar tillsammans över tid. Inspirerande funktion är grunden i deras designprocess liksom smarta lösningar och multifunktionella produkter för vardagen. GRANIT tror på att skapa en lugn och levande hemmiljö genom att omge oss med säsongssväxter och naturmaterial. Deras produkter är utformade för att inspirera till kreativitet och förenkla ditt liv, för att ge dig mer tid att leva.

GRANIT LANSERAR SIN TREDJE CIRKULÄRA KOLLEKTION I SAMARBETE MED REMAKE

Den 23 Februari 2023 lanserar GRANIT sin tredje kollektion av smarta och funktionella vardagsprodukter gjorda av återvunna jeans. Kollektionen har tagits fram tillsammans med Skåne Stadsmissions varumärke Remake som arbetar med att ta fram nya produkter av återvunnet material, samtidigt som de hjälper människor in på arbetsmarknaden. Samarbetet med Skåne stadsmissions initiativtagande Remake är något som ligger GRANIT och alla involverade extra varmt om hjärtat då det är ett projekt som gynnar både miljö och människor i det långa loppet. "Samarbetet mellan Bergendahls, GRANIT och Skåne Stadsmissions REMAKE är ett klassiskt exempel av win-win-win. GRANIT kan erbjuda sina kunder snygga produkter som är bra både för miljö och samhälle, och vi på Skåne Stadsmission får möjlighet att ta emot fler människor i arbetsträning och på så sätt ge fler en bättre vardag och en ljusare framtid, säger Christel Breum försäljningschef Skåne Stadsmission. "Vi är väldigt stolta investerare i REMAKE Skåne. Vi vet alla hur viktigt det är att ha ett jobb att gå till och en viktig del i Bergendahls värdegrund är just mångfald och inkludering. Sen finns det dessutom ett genuint intresse för design och skapande i vår familj, så det känns extra kul att vi kan göra just det här projektet tillsammans med Skåne Stadsmission, säger Sophia Bergendahl. Remake-kollektionen består av produkter tillverkade av avlagda jeans och denimplagg. Just jeans är ett resurskrävande material som kräver 12,000 liter vatten, 1,5 kg kemikalier och 10 kg växthusgaser under nytillverkning av bara ett par. Det cirkulära samarbetet möjliggör för fler personer att komma i arbetsträning i sin egen takt samtidigt som det innebär att mer textilier, fler jeans kan återvinnas och få nytt liv som nya produkter i stället för att slängas.

Berättelser från produktionen i Skåne I samtal med några av Remakes deltagare berättar Jennifer (som egentligen heter något annat) hur hon känner att hon sakta men säkert fått tillbaka sin kreativitet och positiva känsla till färg och form. Efter 7 år som arbetslös var självförtroendet och den kreativa lusten körd i i botten. - Jag har jobbat med flera av produkterna i GRANIT-kollektionen, men grytlapparna har varit roligast. Dem gör jag från start till slut. Det är en häftig känsla att se dem i butikerna sedan! Jennifer visar med glädje upp några de produkter som hon arbetat med och berättar vidare att det inte finns några krav på att det ska vara på ett speciellt sätt och att det finns en förståelse för att alla är olika. - Det minskar stressen och har gjort stor skillnad för mig. Jennifer har svårt att komma ihåg hur det var första dagen på Remake. Nu är det så självklart att vara här varje dag. Hon började med några timmar i veckan och har sedan ökat arbetstiden succesivt. - Jag har fått väldigt mycket självförtroende här. Alla är så snälla och uppmuntrande. Nu vågar jag ta plats och ansvar och min kreativitet kommer sakta tillbaka, berättar hon med ett leende. Ta del av flera fina intervjuer, information samt mycket mer om GRANIT x REMAKE på www.granit.com/se/blog/remake---ett-givande-samarbete.

GRANIT X REMAKE - SS23

Kollektionen är limiterad, tillverkad för hand, gjord på 100% återvunnet material och består av 6 kreativa och funktionella vardagsprodukter:

Kollektionen kommer att finnas till försäljning från och med den 23 Februari 2023 i följande butiker: GRANIT Hornstull, Långholmsgatan 36, 117 33 Stockholm I GRANIT Humlegården, Humlegårdsgatan 20, 114 46 Stockholm I GRANIT Götgatan, Götgatan 31, 116 21 Stockholm I GRANIT Göteborg, Vallgatan 19, 411 16 Göteborg I GRANIT Malmö, Södergatan 3, 211 34 Malmö I Samt för första gången någonsin dessutom ONLINE hos www.granit.com/se.

Den 16 mars 2023 lanserar GRANIT sin tredje kollektion med ikonisk mönsterdesign i samarbete med Stig Lindberg. Stig Lindberg var verksam som designer under drygt fyra decennier och räknas som en av Sveriges mest kända formgivare. Med omtyckta mönster letade sig hans design snabbt sig in i det svenska folkhemmen. Stig Lindbergs estetik karaktäriseras av fantasifulla kompositioner där hans formgivning ofta hämtar inspiration från naturen.Stig lämnade onekligen en fantastisk mönsterskatt efter sig där lekfull och färgglad design varvas med stilrena och grafiska mönster. År 1960 skapades ett av hans mest ikoniska mönster i form av gröna blad, vi pratar såklart om Berså-mönstret som tog design Sverige med storm och blev ett givet inslag i många hem. Än idag är Berså-mönstret högt eftertraktat så det är inget annat än helt rätt i tiden att det är just det älskvärda Berså-mönstret som STIG L x GRANIT´s tredje kollektion kommer att avspegla och bestå av. Den 16 Mars 2023 lanseras tre sprillans nya härliga vardagsprodukter i lekfull, naturnära design i vacker symbios mellan GRANIT, Stig Lindberg och efterlängtade vårtider i mönstret av Berså. Vi kan med glädje dessutom meddela att storfavoriten från tidigare kollektion - det vill säga dom frostade vardagsglasen i två storlekar med Berså mönstret; även kommer tillbaka och denna gång med en ännu större kvantitet.

STIG L x GRANIT SS23 kollektionen kommer att finnas tillgänglig till försäljning i alla svenska fysiska GRANIT butiker samt online på www.granit.com för samtliga marknader: Sverige, Tyskland och Finland.

Om CULT COMMUNICATIONS

Nyheter. Här hittar du highlights från några av Cult Communications senaste projekt!

Amanda Astor
Projektledare