2020-11-06 15:59Pressmeddelande

Silvermedalj i Mentor VM

Bo Selerud, Mentor (vänster) och Conny Karlsson, Adept (höger) Bo Selerud, Mentor (vänster) och Conny Karlsson, Adept (höger)

Bo Selerud, Årets Mentor 2019 för NyföretagarCentrum Sverige blev silvermedaljör i den internationella tävlingen Mentor Recognition Award. Utmärkelsen ges av YBI (Youth Buisness International) som är en global entreprenörsorganisation. https://www.youthbusiness.org/

• Att få en mentor är det enskilt bästa stödet för en nyföretagare. I företagsstarten spelar en mentor med sin erfarenhet och sitt engagemang en avgörande roll för att snabbt utveckla företaget och nå lönsamhet, med andra ord – NyföretagarCentrum starkaste erbjudande! säger Birgit Båvner, verksamhetsansvarig för NyföretagarCentrum Östra Sörmland.  https://www.nyforetagarcentrum.se/nykoping/

8000 nyföretagare har sedan 2006 fått hjälp av NyföretagarCentrums Mentorprogram. Här ges tillgång till en erfaren ideell mentor som ett extra bollplank under ett år.

• Som entreprenör möter du massor av utmaningar dagligen, och att under ett år kostnadsfritt kunna få en erfaren mentor som generöst erbjuder sina kunskaper, erfarenheter, sin tid och sina nätverk är enormt värdefullt. Att ha någon vid din sida som stöttar och uppmuntrar när det känns motigt men som också gläds med dig när det går bra. Som brinner för att ge andra möjligheten till en tryggare och stabilare start. En mycket värdefull gåva!", säger Therese Käck, nationellt programansvarig Mentor Eget Företag
  • Återigen visar NyföretagarCentrums mentorprogram världsklass. Nu under Coronapandemin är stöttning av företag viktigare än någonsin och ännu mer behövs, säger Harry Goldman, VD för NyföretagarCentrum Sverige.

Conny Karlsson med företaget Livable Orb, har haft stöttning från Bo Selerud, grundare av Moistguard för att sätta rätta prioriteringar som skapar i sin tur skapar nya tillväxtmöjligheter.

• Jag är glad och stolt av denna utmärkelse. Att vara en företagsmentor är en ynnest. Att dela med sig av sin företagserfarenhet är oerhört givande men lika mycket får man tillbaka. Det handlar om att få en person att växa som individ och företagare. Det är en oerhörd glädje i detta! avslutar Bo Selerud.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2019 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman