2020-07-03 05:01Pressmeddelande

NyföretagarCentrum kontaktar 20 000 nyföretagare

Hitta vägar framåt - ta hjälp i tid!

Coronakrisen slår hårt mot nyföretagarna. De är Sveriges jobbskapare och många kämpar för att ta sig igenom krisen, läget är fortfarande akut för många och det behövs mer hjälp och riktade insatser som är tillgängliga för alla ny- och egenföretagare.

Vi på NyföretagarCentrum ställde snabbt om och startade redan under april månad Nyföretagarhjälpen med stöd av bl a Google.org och Tillväxtverket och partners från företag, organisationer och banker för att stötta och vägleda nyföretagare.

– Nu kontaktar vi 20 000 företag, kunder som startat företag under de senaste tre åren, säger Harry Goldman, Vd på NyföretagarCentrum Sverige.

Sen slutet av april har vi genomfört 13 stycken livesändningar på Facebook om stödpaketen samt praktiska tips och råd i krisen. Följarna har kunnat chatta live med politiker, nyföretagare, företagsexperter och rådgivare från NyföretagarCentrum som svarat på frågor och gett vägledning.

I den senaste sändningen medverkade Bassima Alaeddine som driver den nystartade Bröllopsbutiken Jolie Bridal i Malmö.

– Vänta inte för länge utan våga ta snabba beslut innan det är försent - ta emot all hjälp du kan få, säger Bassima Alaeddine, Vd Jolie Bridal.

Sammantaget har NyföretagarCentrums livesändningar haft över 100 000 visningar.

Tillsammans med partners har vi tagit fram ett 30-tal olika digitala seminarier om att hantera krisen, för att kunna hitta vägar framåt och jobba med digitala verktyg i företaget. En möjlighet att snabbt effektivisera och utveckla verksamheten.

NyföretagarCentrum är landets ledande aktör och finns i mer än 200 kommuner. Vi finns nu även för stötta och vägleda nyföretagare som är drabbade av Coronakrisen. Samtidigt pågår arbetet som vanligt med att dagligen hjälpa dem som vill starta företag. Nya idéer kläcks i krisen. Trycket på starta eget-rådgivning kommer att öka framöver, det vet vi.

Partners:

Unionen Egenföretagare, Swedbank, Svenskt Näringsliv, Nordea, Afa försäkring, Marginalen Bank, Visma, Björn Lundén, SEB, Snowfire, Frilans Finans, Beegleton

Med stöd av:

Google.org och Tillväxtverket

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2019 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman