2019-04-01 11:52Pressmeddelande

Nyföretagarbarometern ALLA LÄN Q1 2019: Boom för nyföretagandet i Blekinge

Blekinge i topp!Nyföretagarbarometern Q1 2019 Sveriges Län

Boom för nyföretagandet i Blekinge, ökar mest i landet!

Det blev 217 nya företag i Blekinge län under årets första tre månader, en ökning med hela 39,1 procent jämfört med samma period föregående år. Det visar Nyföretagarbarometern från NyföretagarCentrum. Jag hela landet registrerades 19 051 nya företag under samma period, en ökning med 9,4 procent jämfört med föregående år.

- Blekinge hade en mycket svag utveckling år 2018, och det är mycket glädjande att börja 2019 med en verklig återhämtning för nya affärer, det visar ny optimism, säger Mats Evergren, marknadschef, NyföretagarCentrum Sverige. Även på NyföretagarCentrum runt om i landet känner vi oss av en större efterfrågan på rådgivning, säger Mats Evergren.

Drygt en tredjedel, 35 procent av alla nya företag startas i Stockholms län. Under årets första kvartal har 6 627 företag registrerats, en ökning med 9,2 procent.

Länen som sticker ut och ökar mest

Blekinge +39,1 procent
Örebro +24,2 procent
Gotland + 24 procent
Halland + 19,2 procent
Jämtland + 17,8 procent

Utveckling 2019
Samtliga län och antal nyregistrerade företag under årets tre första månader.

Nyföretagarboom i Blekinge, rivstart under årets första tre månader.

Nyföretagarbarometern Q1 2019. Antal nyregistrerade företag i alla län under årets tre första månader.

Fler personer söker rådgivning på NyföretagarCentrum

Fler tills Hjälp AV Nyföretagarcentrum, antalet Kunder ökade MED 7,4% enligt Årets fors tre Månader.  Totalt kom 4949 personer på rådgivning.

Antal kunder som fått rådgivning på NyföretagarCentrum.

Om Nyföretagarbarometern
Nyföretagarbarometern, är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, och vi presenterar regelbundet statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande aktör för att hjälpa människor att starta företag framgångsrikt. Varje år tar vi emot 16.000 kunder som söker rådgivning och hjälp kring sin affärsidé och företagsplaner. Året har startat starkt och antalet kunder som söker rådgivning ökade med 342 personer, +7,4 procent under årets först kvartal jämfört med samma period 2018.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman